Vrouwen en hun rechten

veravb 04 juli 2019
Melinda Gates is vrouw van Bill Gates, oprichter van Microsoft, multimiljonair of miljardair. Ze hebben veel meer geld dan ze nodig hebben en hebben een filantropische stichting, de Bill en Milanda Gates Foundation.
Ik ken de stichting van mijn vorige werk waar we projecten hadden lopen die door de stichting gefinancierd werden, een project in verband met malaria en een project om de slaapziekte volledig uit te roeien, een ambitieus project mag ik wel stellen.

Dat de stichting ook nog niet medische projecten doet, dat wist ik niet.
Melinda Gates is erg begaan met rechten van vrouwen en dan in de eerste plaats van armen, maar niet uitsluitend. Kindbruiden, besnijdenis, sekswerkers, mini-economie, vrouwen landbouw en economie laten bedrijven, mannen opvoeden om ze te laten inzien dat hun vrouwen geen slavinnen zijn maar gelijk zijn aan mannen, partnergeweld, noem maar op, het komt allemaal langs.

Waar je geboren wordt bepaalt volledig je toekomst. Wanneer je in een land als India of Afghanistan of Nigeria of Sierra Leone geboren wordt, dan zijn je kansen al niet te groot, bovendien moet je dan nog eens luisteren naar een stamhoofd of clanoudste of onderdanig zijn aan je man.
Als je pech hebt word je op je tiende uitgehuwelijkt aan een veel oudere man die je meeneemt naar een ander dorp, die je behandelt als een slaaf, een werkkracht.
Als je pech hebt ben je het zoveelste kind in een rij, teveel om te voeden en moet je het maar zien te redden.
Als je pech hebt wordt je besneden, zie je af tijden de besnijdenis, maar ook erna blijf je lichamelijk afzien.
Als je pech hebt moet je sekswerker worden om je gezin te kunnen onderhouden.
Als je pech hebt krijg je kind na kind na kind omdat je geen contraceptie mag gebruiken.
Als je pech hebt moet je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat gratis werken, onbetaald.
Als je pech hebt mag/moet je dagelijk tientallen kilometers wandelen om water te halen.
Als je pech hebt word je in de laagste kaste geboren ook al is het kastesysteem afgeschaft, dan ben je minder dan een koe.
Wat ben ik blij dat ik in België geboren ben waar ik heel veel kansen krijg.

Toch laat dit boek een beetje een wrange smaak na want Melinda Gates kan het allemaal goed uitleggen en ze vergelijkt dit soms met haar situatie, dat ze niet helemaal gelijk was aan haar man en daar gaan mijn tenen dan toch een beetje van krommen want ze weet gewoon niet hoe goed ze het getroffen heeft. Als je je geen zorgen moet maken of je wel genoeg geld hebt om te doen wat je wil doen, dan valt er toch gewoon een last van je af, dan kan je leven.
Aan de andere kant had ze natuurlijk ook een groot jacht kunnen kopen, de wereldzeeën afvaren, met bedienden werken en geen poot uitsteken om de armen te helpen.
Ja, ik weet niet zo heel goed wat ik van dit boek moet denken. Is het een smeekbede voor haar foundation of is het een roep om meer vrouwenrechten, een feministisch boek?
Ik heb de Engelstalige versie gelezen.

Meer recensies van veravb