Op zoek naar de zeekip – Joke Eikenaar

06 april 2016
Je hebt zeehonden, zeekoeien en zeepaarden, maar bestaat er ook zoiets als een zeekip? Deze grappige vraag vormt de kern van het boek Op zoek naar de zeekip van Joke Eikenaar.

Op de boerderij vertelt Hond aan de andere dieren dat hij op het strand een zeehond heeft ontmoet. ‘Een hond, net als ik, maar dan met een vissenstaart.’ De dieren van de boerderij hangen aan zijn lippen als hij over deze bijzondere ontmoeting vertelt.

‘En zal ik je eens wat vertellen? Er bestaan ook zeekoeien en zeepaardjes!’ Iedereen roept door elkaar van opwinding. ‘En een kip?’ kakelt Kip schel. ‘Is er ook een zeekip?’ Hond denkt even na. ‘Nee, die niet,’ zegt hij dan beslist. ‘Nee?’ Kip zet beledigd haar vleugels in haar zij. ‘Wedden van wel? Als er een zeehond en een zeekoe en een zeepaard is, dan is er ook een zeekip. Hij is alleen nog niet ontdekt. Dus dat ga ik doen.’ Iedereen staart Kip sprakeloos aan.
‘Maar… hoe wil je dat dan doen?’ sputtert Hond. ‘Jij kan helemaal niet zwemmen!’
‘Grote ontdekkingsreizigers laten zich niet tegenhouden door een beetje water,’ zegt Kip.

De eigenwijze en dappere kip knutselt zelf een duikuitrusting in elkaar en vertrekt naar de bodem van de zee, op zoek naar haar verre verre verre nicht de zeekip. Ze ontmoet allerlei bijzondere zeedieren. Natuurlijk de zeehond, de zeekoe en het zeepaard, maar ook de minder bekende zeekat (een inktvis), zeemuis (een worm) en zeevarken (een zeekomkommer waar nog weinig over bekend is). Ook voor de voorlezers valt er dus nog het een en ander op te steken. De zeekip bestaat natuurlijk niet, dat weten we, maar door haar volhardendheid en creativiteit weet Kip er toch een te vinden.

Lees verder op mijn site

Meer recensies van