Het was even doorbijten in het begin maar naar Mate Middenwater vordert, neemt de spanning toe. Dahl heeft een web van intriges weten te spannen en je bent in verwarring wie welke agenda heeft. Dat maakt de leeservaring mooi. Ook de actie neemt steeds verder toe, tot een climax waarbij hoofden exploderen en andere expliciete geweldsuitbarstingen plaatsvinden. Het is even anders dan wat ik van deze trilogie gewend was, maar het stoort niet. Uiteindelijk komen alle verhaallijnen bij elkaar en vallen puzzelstukken netjes op hun plaats. Alhoewel…Dahl laat slim een opening om zijn trilogie om te bouwen tot een serie.

Er is slechts één mits te benoemen over Middenwater, maar het is wel een belangrijke; de lezer die koud instapt in de serie met deze titel, zal er achter komen dat je dit boek eigenlijk niet kunt lezen zonder ook de vorige delen tot je te hebben genomen. Er wordt zoveel teruggepakt op gebeurtenissen uit Grensgebieden en Achterland, dat het vrijwel niet te doen is om dit boek als stand-alone te lezen. Op zich geen straf, want daardoor kun je de eerdere hoogstaande delen ook nog eens lezen!

Reacties op: is dit wel het einde?

Middenwater - Arne Dahl
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,00 Bestel het e-book € 11,99