Historisch liefdesverhaal

Wemmie 18 juni 2019
Onverschrokken, onafhankelijk, standvastig, impulsief en een onmogelijke liefde uit haar verleden. Zie hier de 30 jarige Jacomijn Stout anno 1672, hoofdpersoon in de historische roman Turkenliefje.
Ingrediënten die niet zouden misstaan in onze huidige tijd.
Lydia Rood vertelt op een aansprekende manier over het leven van enkele eeuwen geleden. Haar boek is op een waargebeurd verhaal gebaseerd en is daarna met fictie vermengd.

Op een dag roept haar doodzieke vader Jacomijn bij zich,hij stelt haar voor aan de drukker Simon de Vries, een weduwnaar met een zoontje. Er wordt een huwelijk bekokstooft. Jacomijn is niet meer de jongste en weet dat ze niet al te kieskeurig kan zijn. In het kleine huisje woont Jacomijn ook nog met Opoe Holtenius, haar broer Arnold en Fransje, haar zwakbegaafde zusje. Hun moeder is al enige tijd geleden overleden. In haar gedachten is ze altijd bij haar grote liefde Mahomet, een liefde die ze heel veel jaren geleden is kwijtgeraakt.

Heel wat jaren geleden besluit haar vader met zijn gezin naar Suriname te vertrekken. Hij denkt dat hij zijn gezin een betere toekomst kan bieden maar op zee worden ze overvallen door Barbarijse kapers en gevangen genomen.
De familie wordt, samen met vele andere mensen op het schip als slaaf verkocht. Een harde en moeilijke tijd breekt aan, de familie wordt regelmatig aan geweld blootgesteld. Lydia Rood vertelt boeiend over het leven in Algiers, de bewoners die moslim zijn en hoe het leven van de Nederlandse slaven verloopt. Een deel van de geschiedenis waarover je niet zo vaak leest. Dat maakt deze historische roman extra boeiend.
De eigenzinnige Jacomijn valt op tussen de gevangenen en Mahomet de kaperkapitein laat zijn oog op haar vallen. Jacomijn is ook behoorlijk onder de indruk van deze man maar weet ook dat ze nog erg jong is. Voor de ‘mohammedanen’ is de leeftijd van Jacomijn niet te jong om te trouwen. Jacomijn en Mahomet ontmoeten elkaar in het geheim.
Als Jacomijn en haar familie los gekocht worden door familie en de mensen uit haar dorp zien de geliefden elkaar waarschijnlijk nooit weer. Jacomijn heeft gemengde gevoelens over haar terugkeer naar Nederland.
Als Jacomijn op het punt staat om met Simon te trouwen verschijnt er een Turkse koopman met een ring en een brief van Mahomet. Jacomijn is haar grote liefde nooit vergeten. Wat gaat ze doen?
Deze historische roman leest lekker snel, Lydia Rood heeft een toegankelijke schrijfstijl, ze gunt ons een blikje in de geschiedenis en voert fijne personages op. Achter in het boek volgt een toelichting van de auteur en een woordenlijst, dit maakt het boek compleet. Een bijzonder aangenaam boek om te lezen. Een echte aanrader!

Meer recensies van Wemmie