Fulia is een meisje samen met haar moeder in afgelegen dorpje Sayleche woont. Het Verbond, dat alle Landen samenbindt, is uiteengevallen en horden mirrax dwalen door het Orwold heen om iedereen te doden. Een grote stroom van ontheemde mensen wacht op de ondergang. Fulia weet niet veel van haar moeders geschiedenis, het enige dat ze weet is dat haar moeder Annys destijds gevlucht is met Fulia en nu een onopvallend bestaan leidt.
Als op een dag een Verbondsridder het dorp binnenkomt en hij aan Fulia de legende van een vergeten lid van het Verbond vertelt, het verborgen Fort Agiana, verandert dit ..Fulia moet het dorp verlate, begeleidt door de ridder en gaat naar Klooster Nivantes. Langzaam maar zeker wordt het daar allemaal duidelijk welke rol haar moeder speelde en wat er allemaal aan het ineenstorten van het Verbond vooraf is gegaan. Fulia wil alles op alles zetten om het Verbond te herstellen. Het zal een gevaarlijke tocht worden.
Het verhaal neemt je vanaf de eerste letter mee in meeslepend en fantasierijk verhaal. Je moet weten wat er allemaal gebeurt is en wat Fulia daar mee te maken heeft. Het karakter van Fulia bevalt me wel, ze heeft een eigen willetje…Ze heeft ook minder goede eigenschappen waardoor ze realistisch over komt. Ook kan je je goed inleven in andere hoofdpersonen zoals Eymee.
Het verhaal heeft veel weg van bijvoorbeeld The Lord of the Rings of een ander verhaal van Tolkien, maar toch is het niet hetzelfde. Het is een mytisch, historische fantasy roman met een vleugje humor, vol met spannende momenten dat ook nog is goed geschreven is en lekker leest.
Het eind is niet helemaal wat ik er van verwacht had, maar dat is vaak zo bij een eerste deel Ik ga er vanuit dat de schrijver in het volgende deel verder gaat waar dit deel eindigt. Ik kijk er naar uit.
4.5 sterren.

Reacties op: Meeslepende, historische fantasy met Tolkien invloeden