Dit is het verhaal van de 16 jarige Ize, die in de zomervakantie verplicht moet logeren bij haar oma in Zeeland. Haar ouders gaan namelijk in relatietherapie in Spanje. Ize baalt hiervan, Zeeland is een gebied vol boeren waar niks te beleven valt. Ze heeft het net uitgemaakt met Tije. Haar vriendinnen blijven in Amsterdam. Dat wordt een saaie vakantie…Maar dat verandert als ze op zolder een foto vind van een meisje dat op oma lijkt. Oma schrikt van de foto en wil Ize het hele verhaal vertellen…
Dat gaat over de 16 jarige Janne, die in 1944 wordt opgeroepen om voor de Duitsers te gaan werken. Ze moet ook haar ouders helpen met het huishouden. Het wordt nog moeilijker als haar vrienden vragen of ze “een klusje op wil knappen”… Kiest ze voor haar ouders of voor de Duitsers, die soms wel aardig zijn of kiest ze voor de klusjes van haar vrienden? Haar vriend Willem is haar enige lichtpuntje. Maar niemand mag weten dat ze met hem omgaat…
Het boek, dat dus is opgedeeld in twee aparte verhalen, lees erg vlot. Je kan je met de hoofdpersonen van beide verhalen identificeren. Ize is een stadsmeisje die met haar vrienden aan het Whatsappen is , elke puber kan zich in haar inleven.
Janne leeft in de oorlogstijden heeft haar vrienden, hoe lastig het soms ook is om keuzes te moeten maken.
Beide verhalen zitten vol met spanning en romantiek en humor. Het leuke aan het boek is dat je beide verhalen leest en zo uiteindelijk tot het eind van het verhaal komt. De verhalen staan niet los van elkaar, daar kom je al snel achter. Het is een spannend oorlogsverhaal en een modern verhaal van een puber van deze tijd in een.
Het eind vond ik wat abrupt, het is nu net of het verhaal niet helemaal af is. Ik had graag een afgeronder geheel gezien.
4 sterren.

Reacties op: Modern en oorlogsverhaal in een

Bestel het boek bij Libris vanaf 14,99 Bestel het ebook bij Libris voor 9,99
Bestel het boek bij Blz. vanaf 14,99 Bestel het ebook bij Blz. voor 9,99