Rauw!

Wendy 09 juli 2019 Hebban Team
Jaap Robben (1984) bracht birk uit in april 2014, dit boek won de Nederlandse Boekhandels Prijs 2014 , de ANV Debutantenprijs 2015 én de Dioraphte Literatour Publieksprijs 2015. Inmiddels is het boek aan zijn 17e druk toe en werden er al meer dan 60.000 exemplaren verkocht. Voor 2016 worden vertalingen verwacht in het Turks, Tsjechisch, Duits en Engels. Er verscheen een Grote Lijster, een luisterboek, een Colibri, een Dwarsligger en er wordt gewerkt aan een verfilming van Birk.

Ik las eerst "zomervacht" van Jaap Robben, ik hou van de rauwe schrijfwijze van de auteur en deze vind je ook terug in birk.

*De 9-jarige Mikael woont met zijn ouders op een eiland, tussen Schotland en Noorwegen, verder woont er niemand buiten hun buurman Karl. Als hij met zijn vader aan het strand gaat spelen, verdwijnt zijn vader op zee, vol schuld en hoop dat zijn vader toch nog gaat verschijnen leeft hij in volledig isolement met zijn moeder. Zijn moeder die meer en meer gaat eisen van hem.

Wat een beklemmend verhaal, het verhaal kan je indelen in twee delen. Het deel met als thema, schuld, rauw en gemis en het tweede deel zou ik bombarderen onder de titel "verknipte relaties". Wat de auteur goed heeft weten te brengen is de leefwereld van Mikael, de denkwijze van een jongen die ongeschoold door het leven stapt. Door heel het boek voel je de eenzaamheid en het isolement, wat door de rauwe schrijfwijze wel direct binnenkomt. Ik was wat teleurgesteld over het einde, ik had het gevoel alsof het verhaal nog niet af was. Toch een verknipt verhaal over een verknipt eiland.

Meer recensies van Wendy