Vlotlezende chicklit met een fijne spanning

Wendy Wenning 12 juli 2019
Krista van er Hulst (1981) groeide op in een dorp in Noord-Holland en woont nu met haar gezin in Zeist. Ze studeerde bouwkunde en Sociale Wetenschappen en werkt als adviseur Huisvesting bij een zorginstelling. Gevaarlijke date is haar derde boek na Dwaze dates of echte liefde en Kiezen of daten.

Tirza woont boven de kroeg van haar vader. Twee studio’s zijn er, in de andere woont haar vader. Tirza is opgevoed door haar vader, haar moeder overleed toen Tirza twee jaar oud was. Tirza is nu dertig jaar en werkt inmiddels een jaar of drie bij de Zedenpolitie. Er komen meerdere meldingen binnen van verkrachting. Via een datingsite zoekt de dader zijn slachtoffers uit en Tirza wordt als lokaas ingezet. Ondertussen ontmoet ze Michael en wordt verliefd. Maar dan komt ze erachter dat hij de eigenaar is van de desbetreffende datingsite, Eigenlijk moet ze Michael nu aan de kant zetten, maar hij is zo geweldig. Alleen … is hij wel de man die ze denkt dat hij is?

‘Zo’n zaak heb ik niet eerder gehad. Hier kan ik laten zien wat ik in huis heb. Maar is het niet heel naar om te hopen dat het een serieverkrachter is?‘

Tirza is de verteller van Gevaarlijke date, vanuit de ik-vorm. Een hoofdpersonage dat gelijk sympathiek overkomt waardoor de lezer direct het verhaal ingetrokken wordt. Tirza moet zich op haar werk nog steeds een beetje bewijzen dus deze zaak komt als geroepen. Eigenlijk mag ze zo niet denken, voor de slachtoffers is het verschrikkelijk, maar voor Tirza de mogelijkheid om meer ervaring op te doen. Maar het is niet alleen deze zaak die haar aandacht trekt. Tirza heeft er moeite mee dat haar vader nooit over haar moeder wil praten terwijl Tirza er juist nu meer behoefte aan heeft. Ondanks dat de auteur genoeg sympathie aan het hoofdpersonage weet toe te wijzen, blijft er toch een klein minpuntje aan haar kleven. Een kleine hint hierbij: aan het lijntje houden. Maar dit is waarschijnlijk meer om andere dingen te vergeten …

‘De relatie met mijn vader is zo bekoeld. Het doet me echt pijn. Het lijkt wel een koude oorlog. We zijn beleefd tegen elkaar, maar dat is het. We hebben niets uitgesproken.’

Gevaarlijke date is lekker luchtig geschreven maar het voelt ook gedurfder dan de vorige boeken van de auteur. Alsof van der Hulst alle gêne laat vallen waardoor het een en en ander meer expliciet beschreven wordt. Er is meer ruimte voor erotiek en is er een prettige afwisseling tussen serieuze fragmenten en de gedeeltes waar we wat humor kunnen vinden. En waren de vorige boeken echte chicklits, dit boek valt een beetje tussen de chicklit en spannende roman in. Op sommige punten is dit boek wat voorspelbaar, maar wie de verkrachter is blijft een grote vraag. Van der Hulst doet hier dan ook goed haar best de lezer op het verkeerde been te zetten, met enig succes.

Van der Hulst is er met Gevaarlijke date weer prima in geslaagd een fijne, vlotlezende chicklit neer te zetten en de toegevoegde spanning geeft net dat beetje extra.

Meer recensies van Wendy Wenning