Er moet nog heel wat gebeuren...

Wendy Wenning 12 juli 2019
Op vrijdagavond 29 september 2017 gaat de 25-jarige Anne Faber een rondje fietsen in de omgeving van Utrecht. De selfie die ze aan haar vriend stuurt blijkt haar laatste teken van leven.
Na haar vermissing ontstaat een zoekactie die heel Nederland bezighoudt. Dertien dagen later wordt haar lichaam op aanwijzing van verdachte Michael P. gevonden. Hij bekent Anne te hebben verkracht en vermoord.

Wie is Michael P.? Wat ging er mis in de forensisch psychiatrische kliniek in Den Dolder, en wat zegt dat over dit soort klinieken? Hoe moet Nederland omgaan met tbs-weigeraars? En de belangrijkste vraag: hoe kon dit gebeuren?

Yelle Tieleman (1988) werkt als verslaggever bij het AD Utrechts Nieuwsblad. Hij onderscheidt zich door zich vast te bijten in grote en complexe zaken, waardoor hij boven water krijgt wat anderen liever verborgen houden.

Hoe kon dit gebeuren laat tijdens het lezen regelmatig versteld staan. Want inderdaad, hoe heeft dit kunnen gebeuren? Tieleman reconstrueert in dit boek Michaels jeugd, zijn tijd in de Roosenburg-kliniek en de moord op Anne Faber. Als we lezen over Michaels jeugd en de uitlatingen die hij op een gegeven moment doet, zie je al dat er iets niet klopt aan deze jongen. Frappant is om te lezen dat Michael vlakbij mijn eigen woonplaats is opgegroeid, iets dat mij tijdens het volgen van de vermissing van Anne Faber toen op de een of ander manier niet is opgevallen. Maar duidelijk is in ieder geval dat Michael een seksverslaving ontwikkelt en er alles voor over heeft om aan deze verslaving gehoor te geven, zelfs een verkrachting. Michael raakt tegenover zijn vrienden niet uitgepraat over de perfecte verkrachting en daarmee weg te komen.

Tieleman schetst een helder beeld van Michael en tevens van de fouten die later gemaakt zijn. De kliniek waar Michael verbleef was al eerder negatief in het nieuws gekomen maar na de zogeheten Dennendal-affaire blijft het jarenlang relatief rustig. Maar ook bij andere instanties zijn fouten gemaakt. Tieleman heeft een uitgebreid onderzoek gedaan en probeert antwoorden te vinden. Had de moord op Anne Faber voorkomen kunnen worden? Wat als Michael P. eerder wel tbs had gekregen?

Hoe kon dit gebeuren is een interessant maar ook aangrijpend boek. Sommige details zijn heftig vooral de beschrijving van het proces. De achtergronden die de auteur beschrijft, laat realiseren dat er nog heel wat moet gebeuren. Een boek dat gelezen moet worden …

Meer recensies van Wendy Wenning