Beetje maf en heel origineel young-adultboek

wendyvd 23 juni 2019
Een origineel en best maf young-adultboek dat ik 3,5 (naar het einde toe) tot 4 (de rest van het boek) sterren geef.

“We zijn allemaal deel van hetzelfde verhaal. We zijn dan misschien niet in staat de setting of de plot te kiezen, we kunnen wel kiezen wat voor personage we willen zijn.”

Elk hoofdstuk begint met een ondervraging door de politie, waardoor je je meteen afvraagt wat er gebeurd is. Hierna vertellen Vic en Mad afwisselend wat er gebeurd is, en leer je elk van de personages en hun verhaal beter kennen.
Elk personage is op zijn/haar manier bijzonder, en voor ieder van hen kreeg ik wel een ‘soft spot’.

"Deze groep was meer dan een vlucht ganzen. Ze waren puzzelstukjes, een goed ingepakte koffer, net zo onwaarschijnlijk geordend als de onwaarschijnlijke planken in hun onwaarschijnlijke woning. [...] [Ik was] Eerder de doos waar de puzzelstukjes in zaten dan een van de puzzelstukjes."

In het begin vroeg ik me soms wel af wat ik aan het lezen was, het leek soms geen steek te houden. Dit kwam door de titels van de verschillende hoofdstukken, zoals ‘De gewichtige grootheden (of: Maak uw dwaze, nietige zelf gereed)’, maar ook door bijzondere termen (‘Superrenpaarden’) en zinswendingen, die wat vreemd overkomen, hoewel ze tegelijkertijd erg origineel te noemen zijn (en daardoor bijdragen aan de sterkte van het boek).
Maar langzaamaan vallen de puzzelstukjes in elkaar, en klopt het plaatje.

Het verhaal zelf mag dan wat ongeloofwaardig zijn, en de karakters ietwat stereotypisch, er zitten ook behoorlijk zware thema’s in verwerkt, wat het boek ook ten goede komt. De schrijfstijl sleepte me helemaal mee (er staan echt leuke zinnen en doordenkertjes in), en ik wilde erg graag weten hoe het zou aflopen.
Jammer genoeg sluipt er naar het einde toe ook wat meligheid in, wat voor mij niet echt nodig was.

Maar: ondanks de minpuntjes graag gelezen, genoten van de originaliteit, en ik rond dan ook af naar vier sterren.

Meer recensies van wendyvd