Teleurgesteld

Wendyvdc 09 december 2018

Johanna Spaey studeerde assyriologie in Leuven en Leiden. Ze werkt als eindredacteur en journaliste. Dit boek is haar eerste roman.

Dit boek is winnaar van de gouden strop.

Het verhaal speelt zich af in 1919 in het Brabantse Hageland en zowel de mensen als de streek zijn zich nog volop aan het herstellen van de traumatiserende gebeurtenissen van Wereldoorlog I. Er wordt een lijk gevonden met ingeslagen schedel. Weinig mensen lijken om de vermoorde te treuren. Sara een jonge vrouwelijke dokter tracht het mysterie op te lossen.

Dit dit boek vertelt het verhaal vanuit twee standpunten.De twee hoofdpersonages laat de schrijfster, bovenkomen als verteller. Soms afgewisseld per hoofdstuk, soms in verschillende hoofdstukken na elkaar. Hierbij ligt vaak zo weinig verschil in de gedachtegang van dokter Sara Sondervorst en haar minnaar-oorlogsveteraan Alexander, dat het als lezer aan het begin van een nieuw hoofdstuk niet altijd makkelijk te achterhalen is wie nu precies aan het woord is. Het is een boek dat je leest en herleest.

Ik had me verwacht aan een spannend misdaadverhaal. Jammer genoeg voldoet dit boek niet aan mijn verwachtingen. Te veel personages, onsamenhangende en te drukke plotlijn. In dit boek zat totaal geen enkele spanning.

Ik was wel aangenaam verrast om mijn familienaam tegen te komen in het boek. Ik vraag me af hoe Johanna Spaey hierop is gekomen, daar het niet echt een meest gebruikelijke familienaam is.

Meer recensies van Wendyvdc