angstaanjagende fictie

wil veltkamp 08 juli 2019
Nederland, waterland. Sinds de watersnoodramp in 1953 heeft Nederland de waterhuishouding op orde. Moet je dat nog geloven na het lezen van het Carpa complot?
In Het Carpa complot worden slimme hackers en computerspecialisten uitgedaagd door middel van raadsel en puzzels om te solliciteren bij Carpa 3521. Ook de negentienjarige Geus Versluijs laat zich graag uitdagen. Maar hoe verder hij komt, hoe meer hij beseft dat het geen spelletje is. Als hackers een overstroming in Nederland veroorzaken wordt pas goed duidelijk hoe hoog de inzet is. Er zijn 3 personages die eruit springen, de wat naïeve Geus, die gaandeweg het verhaal zijn onschuld verliest en zich bewust wordt van waar hij mee bezig is, zijn zus Anja, de ik persoon in dit verhaal, schrijfster van kinderboeken, en Quint, excentriek, nerd met vaste gewoonten. Het verhaal wordt grotendeels door Anja neergezet, afgewisseld door de vertelling in derde persoon, hierdoor lees je bepaalde gebeurtenissen vanuit verschillende meningen. Dit is zeer knap gedaan. De spanningsboog wordt langzaam opgebouwd en zit goed in elkaar. Je merkt dat Heleen voor haar thrillerdebuut vele openbare rapporten bestudeerde en schetste daardoor een scenario dat dicht bij de realiteit komt.

Meer recensies van wil veltkamp