Inferno blijkt uiteindelijk vooral een Brown maniertje geworden. Jammer en ook teleurstellend. Met het Bernini verhaal leverde Dan Brown m.i. zijn beste boek af. De Da Vinci Code was een hit. Maar vooral verrassend voor degenen die het toen al wat uitgekauwde Magdalena verhaaltje niet kenden. En nu Inferno... het biedt gewoon niet genoeg. De stijl zit ergens tussen houterig en irritant. Degenen die in Florence en Istanboel waren herkennen de steden en bezienswaardigheden. Maar worden de steden echt "spannend" gebruikt? Amper, want het blijft reisgids niveau. En dan een eindspel dat op z'n best twijfelachtig is. Echt lezersgenot is er wat mij betreft bij de nieuwe Brown amper bij. Is het een verschrikkelijk slecht boek? Nee hoor, je leest het wel uit. Maar van iemand die zo veel belangstelling krijgt verwacht en wil je meer. Noblesse oblige... maar nee. Daarmee is ongeveer alles gezegd. Ik vraag me af of we nog iets kunnen verwachten van Brown dat zijn faam echt waar maakt. En eerlijk gezegd... ik ben er bang voor dat het vergeefs wachten wordt.

Meer recensies van Willem van Gendt