een aangrijpende roman

13 juni 2015
Andrew en Grace, broer en zus, erven het huis van hun overleden grootmoeder. Ze besluiten samen in het grote huis te gaan wonen. Dan wordt Andrew verliefd op James en worden de zaken ingewikkeld en gecompliceerd.

Grace is bezig met haar promotieonderzoek over alleenstaande ouders.
Als Grace een nog niet gepubliceerd boek in handen krijgt uit 1951, dat homoseksualiteit en ongehuwd moederschap als onderwerp heeft, besluit ze dit te gaan lezen en te gebruiken voor haar onderzoek.

Door een gebeurtenis in haar eigen leven raakt ze steeds meer betrokken bij de onderwerpen, die zowel in haar proefschrift als in het manuscript worden beschreven.

De kindmoeder is een zeer bijzonder boek met een aparte constructie. Het start in het heden met de hoofdpersonen Grace en Andrew.  De start van het boek vond ik het saaiste gedeelte van het boek. Het verhaal komt langzaam op gang en ik had moeite mijn aandacht bij het verhaal te houden.

Als Grace besluit het manuscript te gaan lezen, wordt dit in zijn geheel gepubliceerd. Het is eigenlijk een boek ín een boek. Dit manuscript, dat zich afspeelt in de eerste helft van de 20e eeuw , vond ik prettig om te lezen. Je krijgt een goed beeld van het leven in de jaren 30-40 van de vorige eeuw. Maud, de hoofpersoon in dit boek, wordt als karakter goed neergezet en je leeft als lezer zeer met haar mee!

Aan het eind van het verhaal blijkt maar weer eens dat de (familie)geschiedenis zich herhaalt en dat er in de loop van de jaren niet écht iets veranderd in het handelen en denken van de mensheid.

Ruth Rendell stelt in haar boek een aantal maatschappelijke kwesties aan de orde. Het blijkt dat we in de loop van de jaren wel iets toleranter zijn geworden, maar niet al te veel.

De schrijfstijl van Ruth is verhalend. Hier moest ik in het begin erg aan wennen. Vanaf pagina 75, als het manuscript wordt beschreven, wordt het boek boeiender, emotioneler en leest het veel prettiger.

Het is zeker geen thriller, de spanning ontbreekt in dit boek. Het is voor mij een boeiende roman met psychologische en maatschappelijke thema’s. Een prachtig boek!

Meer recensies van