Het huis aan de Sont

28 april 2015
Karen Blixen (de barones) verlaat in 1931 Afrika en zij keer terug naar het landgoed Rungstedlund in Denemarken. Zij probeert hier weer een nieuw leven op te bouwen. Ze heeft een huishoudster, een tuinman/chauffeur en een secretaresse in dienst, die zich moeten aanpassen aan haar ouderwetse en eigenzinnige levenswijze.
Caroline Carlsen arriveert met zoon Nils op het landgoed. Ze heeft gesolliciteerd naar de baan van huishoudster aangezien de huidige huishoudster binnenkort met pensioen gaat. Ze wordt aangenomen en ze trekt samen met zoon Nils in bij de barones op het landgoed.
Al snel neemt Nils een heel bijzondere plaats in bij de barones. Zij leeft helemaal op door zijn komst. Ook de herdershond Pasop raakt bevriend met Nils.

Dolore Thijs beschrijft op boeiende wijze het leven tijdens de verschillende seizoenen op het landgoed Rungstedlund. De onderlinge verstandhoudingen, de vriendschappen, de wrijving maar ook sympathie tussen Caroline en Karen, de nukkige buien van barones Karen Blixen, haar rituelen en haar bijzondere en excentrieke ideeën worden heel mooi beschreven. Het verhaal is geen moment saai. De dagelijkse sfeer tijdens wordt treffend omschreven.
De roman Out of Africa heb ik niet gelezen, maar dit boek is ook heel goed als aparte roman te lezen. Ik vond “Het huis aan de Sont” een bijzonder boek met een mooie schrijfstijl. De omgeving van het landgoed wordt zeer beeldend beschreven. Ook de verschillende personages zijn treffend neergezet.
Ik geef het boek 4,5 sterren.

Meer recensies van