Thriller of Roman?

17 juni 2018
De titel ‘Na 72 uur’ en de wetenschap dat deze thriller van de hand van Susie Steiner een internationale bestseller is, bracht bij mij hoge verwachtingen. De titel suggereert een spannende wedloop met de tijd, waarin het grootste deel van het verhaal binnen dit tijdsbestek zal afspelen.
De plot is veelbelovend, waarbij een jonge vrouw op onverklaarbare wijze wordt vermist. De crime scene roept veel vragen op. Ervaring leert dat als iemand niet binnen 72 uur wordt teruggevonden de kans groot is dat diegene als lijk zal worden ontdekt. Weinig aanknooppunten en verschillende mogelijkheden maken de zoektocht extra moeilijk en het einde neemt een onverwachte wending.
Het boek leest makkelijk en de korte hoofdstukken zijn prettig, mede omdat de auteur elk hoofdstuk vanuit het perspectief van een andere hoofdpersoon schrijft. Mijn ervaring was, dat ondanks ik de spanning in het verhaal miste, ik toch wel gestimuleerd werd door te lezen.
Een sterk punt van het boek is het inleven in de personen. Vooral bij de hoofdpersonages wordt je meegenomen in hun privéleven, waardoor je ze al snel goed leert kennen. Je ontwikkelt ook een soort sympathie voor hen. Het nadeel is, dat dit te ver wordt doorgevoerd, waardoor het verhaal door kabbelt zonder dat de spanning wordt opgevoerd. Zelfs niet als het einde van de 72 uur periode naderbij komt. Het viel mij ook op, dat andere personen veel minder belicht werden of hun bijdrage plots werd afgekapt.
Samengevat vind ik het boek niet onaardig en prettig om te lezen, maar ik heb geen moment de spanning ervaren die de titel opwekt.

Meer recensies van