Verlangen

20 augustus 2017
Sterker door Strijd is een sterk debuut van Julie van Mol. De positieve commentaren van de 21 proeflezers in het voorwerk maken je nieuwsgierig. En niet ten onrechte.
Na de eerste zinnen wordt je al het verhaal ingezogen. In de loop van het verhaal zijn er momenten dat het moeite kost het boek weg te leggen.

‘…In het laatste uur voordat de nacht zijn vleugels uitsloeg…’

Op de cover is een vrouw te zien die met veel flair ‘De Delftsche Poort’ inloopt. Hier was vroeger de stadspoort van Rotterdam. Het geeft goed het verhaal weer, van iemand die vol verwachting een geheel nieuw leven in deze stad begint.

De rode draad die door het verhaal loopt is ‘verlangen’. Verlangen naar een geslaagde poging een bestaan op te bouwen in een vreemde stad. Verlangen naar een liefdevolle relatie en het verlangen te slagen in een nieuwe werkomgeving.
Met een aarzelende start in Hyves waagt de hoofdpersoon zich op het pad om de eerste twee voornemens te bereiken. Ook in haar werk laat ze zich niet tegenhouden door negatieve invloeden en blijft ze haar doel nastreven. En het zit haar niet altijd mee. Door volharding en doorzettingsvermogen en hulp weet ze de goede weg in te slaan. Aan het einde komt ze hierdoor sterker uit de strijd.

‘…opende ik kalm de deur, met een hart dat ijsbeerde…’

Als ik-verteller neemt Julie van Mol je mee in de gebeurtenissen alsof je erbij bent en waan je je vaak, onder het lezen, in de stad die zij beschrijft, Rotterdam. Haar vlotte geëngageerde schrijfstijl maakt het verhaal ook zeker zo boeiend als je niet bekend ben in deze levendige stad. Het boek leest snel, is gedetailleerd en staat vol met originele metaforen.

Tijdens het lezen wordt je aangenaam verrast met weetjes, plekken, lokale uitdrukkingen en historische feiten van en over Rotterdam. Dat hier een jarenlang research aan vooraf is gegaan, is heel duidelijk. Alles klopt en doe geen poging hier een onjuistheid in te ontdekken, want dat is verspilde moeite.

Samengevat is Sterker door Strijd een roman die je meeneemt in het leven van de ik-verteller op een manier, waarbij het lijkt of je aan de zijlijn deel uitmaakt van het verhaal. Een roman, die met dit kaliber de debuutprijs zou kunnen winnen.

Meer recensies van