De stadia van restaurants

Wordbondage 21 maart 2017
Nog nooit eerder heb ik een boek gelezen die in een boek mij zo gefascineerd kan maken met restaurant zijn en tegelijkertijd zoveel afkeer kan oproepen over restaurants. Daar, ik heb het gezegd. Is dat een slecht iets? Niet bepaald. Het verteld hoe de verschillende facetten aan bod komt. Het verteld hoe volledig eerlijk dit boek is.

In het restaurant neemt je mee in het verhaal achter hoe restaurants ontstonden en ontwikkelen, en dit doet het niet door de ogen van de schrijver maar door de ogen van de mensen die daar waren en het allemaal mee maakten. De serveerster die eigenlijk sociologe is. De schrijver in spe in nood voor een baan. De startende kok. De kok die het zat is. Nog meer sociologen. Zelfs overlevenden van 9/11.Het praat over de koks maar ook de kelners, het praat over mensen die op verschillende manieren met restaurants te maken hadden.

Wat het ook doet is zelfs vertellen over wat de effect was van fictie op het restaurant en restaurant op fictie. Het bekijkt en belicht het allemaal van verschillende kanten. Dit betekend ook de negatieve kanten. Het verhaal schroomt niet om racisme, en dingen achter de schermen te noemen die wij niet altijd zouden willen horen over onze favoriete plekken.

Dit boek is voor zij die interesse hebben in non fictie en het verhaal van restaurants, want het is een goed geschreven stuk non fictie en weet je aandacht goed vast te houden. Geniet dus van het smakelijk verhaal wat de schrijver je oren voorschotel, en een verhaal die alle aspecten belicht. Tenslotte is dat wat we verwachten van onze non fictie. De waarheid, verteld zoals het is en niet zoals het zou moeten zijn. En zal ik nog wat vertellen? Wat ik eerlijk moet bekennen? Hoe kan een boek die mij de echte naam geeft van George Orwell mij niet verassen. Hoe kan een boek die ons een kijkje geeft in de keuken niet hetgene zijn wat we allemaal stiekem willen lezen?

Meer recensies van Wordbondage