Het begon met een muur

Wordbondage 23 februari 2017
Een muur. De grote muur tussen de vrijheid en ten westen van de vrijheid, een muur die er niet meer staat. Sinds het vallen van de muur lopen Westen en Oosten door elkaar heen, in alle delen van Berlijn.
Deze verwevenheid zien we terug in het gehele boek, hoe alle delen en kanten en alle vrijheden door elkaar heen lopen. Of is dat wat we in het Westen vrijheid noemen wel vrijheid?

De lijnen die vervagen in de fysieke wereld, vervagen ook op allerlei andere fronten. Wat is goed en kwaad, of goed en fout, of schuldig en onschuldig? Wat is het eigenlijk waar we voor vechten? Weten we eigenlijk alles?
Dat is de wereld waarin de karakters zichzelf staande moeten houden. Eerst was alles zo duidelijk maar opeens is het allemaal zo duidelijk niet meer. Wat nu? Dat is de grote vraag van dit boek.

Ik denk dat de kwartet wel sterker zal worden en zal groeien met zijn thema´s naarmate het vordert. Vier sterren ipv vijf omdat het soms niet echt de aandacht greep maar gelukkig meestal wel.

Meer recensies van Wordbondage