donkerder

xanne 03 januari 2018
Erika Leonard, geboren als Erika Mitchell, (Londen 7 maart 1963) is een Brits schrijfster die bekend werd met haar erotische romantrilogie Fifty Shades of Grey (in het Nederlands vertaald als Vijftig tinten grijs, dat ze schreef onder het pseudoniem E.L. James en waarvan er wereldwijd al 65 miljoen zijn verkocht waarvan 1,7 miljoen in Nederland (stand december 2012). Ze begon pas in 2009 met schrijven, toen ze de website FanFiction.net ontdekte, waar ze onder de naam Snowqueen's Icedragon schreef.
Leonard woont in Londen, met haar man en twee zoons. Voordat ze succes met schrijven had, werkte ze bij een televisiezender in Londen.
Het boek donkerder is het vijfde boek geschreven in de serie Vijftig tinten Grijs.
Deel 1: vijftig tinten grijs, deel 2:vijftig tinten donkerder, deel 3: vijftig tinten vrij, deel 4: grijs en nu deel 5: donkerder.
Deel 1 tot en met deel 3 is het eigenlijke verhaal verteld door de ogen van Anastasia Steele. Deel 4, 5 en 6 zijn dezelfde boeken als boek 1, 2 en 3, maar dan verteld door de ogen van Christian Grey.
Inhoud:
In deel 4 is de zinderende, sensuele liefdesaffaire van Anastasia (Ana) en Christian geëindigd in hartenpijn, en in scherpe vrwijten, en toch lukt het Christian Gray niet om Ana uit zijn hoofd te krijgen, of uit zijn bloed. Hij is vastbesloten om haar weer voor zichzelf te winnen. Hij probeert zijn donkerste verlangens en zijn behoefte aan volledige controle te onderdrukken en Ana op haar eigen voorwaarden lief te hebben. Maar Ana’s sluwe baas Jack Hyde heeft zijn zinnen ook al op haar gezet, en Christian wordt nog steeds geplaagd door de verschrikkingen van zijn jeugd. Kan Christians therapeut hem verlossen van zijn demonen, of zullen zijn verleidster Elena en zijn vroegere submissive Leila hem laten terugvallen in het verleden? En zelfs als Christian Ana terugwint, kan zo n beschadigde man als hij er dan wel in slagen om haar te behouden?

Mijn mening:
Het is nooit mijn bedoeling geweest om deze serie verder te lezen. De eerste drie delen heb ik ooit tweedehands gehad van een vriendin, waardoor ik ze wel gelezen heb, maar eerlijk is eerlijk, ook hele stukken in heb overgeslagen. De boeken krijgen van mij maar 2*, ik vond ze helemaal niks. Ook de uitgebrachte film deed mij niks en de hype over de boeken kon ik niet begrijpen. Vorig jaar kreeg ik deel 4 nieuw, voor mijn verjaardag, dus ja … besloten het boek dan toch te lezen, dat is wel zo netjes. Ik moet zeggen dat ik verbijsterd was. Het verhaal vanuit Christian is zoveel beter, dan het verhaal vanuit Ana verteld. Ik heb deze 4* sterren gegeven. Afgelopen sinterklaas, kreeg ik het boek donkerder en ik had best zin om dit boek te lezen. Lekker dik in omvang, mooie donkere cover. Ik was benieuwd. En ik heb geluk gehad. Er wordt op dezelfde manier geschreven, als boek 4. Minder kinds (ana), minder onzeker, en ik vond het boek gewoon leuk.
Ik geef dit boek 4.5*

Meer recensies van xanne