Vrouwen aan de macht: een dystopie?

Yolanda de Haan 14 juni 2019
Het concept intrigeerde me enorm: wat als meisjes van de ene op de andere dag de kracht (en de mach) bezitten om met hun handen pijn te veroorzaken, en zelfs te doden? Wat als zij die kracht kunnen doorgeven aan andere meisjes en vrouwen van iedere leeftijd? Wat doet zulke macht met mensen en hoe kan de wereld daardoor veranderen? “De Macht” is een interessant gedachte-experiment, dat grote thema’s onderzoekt. Denk hierbij aan de vorm en manifestatie van macht, angst, religie, bijbelse thema’s, gender en politiek.

Met die gedachte en belofte begon ik te lezen. Het boek leest makkelijk, heeft spannende en interessante momenten en het concept blijft intrigeren. Terwijl het verhaal vorderde, bleef echter het gevoel hangen dat er een bepaalde verdieping miste, alsof er meer in zat. Misschien komt het doordat er verschillende vertellers zijn, die allemaal hun eigen dingen meemaken in deze veranderende wereld. Alle hoofdstukken zijn kort en je wisselt snel tussen vertelinstanties. Dat maakt het boek enerzijds gelaagd, want je ziet niet maar 1 standpunt, maar zorgt ook dat je op een aantal vlakken niet de diepte in kan.

Voor mij blijft “De Macht” dus een interessant gedachte-experiment dat me deed verlangen naar meer, maar dat me ook aan het denken zet. En dat is op zichzelf ook heel wat waard.

Meer recensies van Yolanda de Haan