Indrukwekkend debuut

Yvie 06 juli 2019 Hebban Recensent
Ik kan er nét niet bij vertelt het persoonlijke verhaal van Sander Verheijen. Openhartig vertelt hij over de ontmoeting met de liefde van zijn leven, Jip, en en de wensen die ze hebben. Het gezin werd uitgebreid met de aanschaf van Gant, een lieve lobbes uit het asiel. Sander en Jip besluiten hun leven te willen verrijken met kinderen en gaan aan de slag. De natuurlijke weg laat ze echter in de steek en ze komen terecht in de medische molen. Na een aantal teleurstellingen raakt Jip toch zwanger en acht maanden later bevalt ze van de tweeling Willem en Maurits. Op een roze wolk gaan de kersverse vader en moeder naar huis om te genieten van hun perfecte gezin. Gaandeweg komen ze er achter dat de ontwikkeling van de jongens anders gaat dan ze hadden verwacht...

Opvallend is de luchtige schrijfstijl die vol humor zit en tóch de boodschap duidelijk weet de maken. Ontzettend duidelijk zelfs. Want hoewel Verheijen aangeeft het glas steeds vaker halfleeg te zien, is dit niet wat hij overbrengt. Hij probeert de positieve punten in te blijven zien, hoe moeilijk het soms ook is en hoe hoog de obstakels af en toe ook zijn. Het boek zit boordevol menselijke gedachtes en emoties en dit maakt het moeilijk om hun levensverhaal je niet te laten raken. Hij wekt echter geen medelijden op, totaal niet. Zuiver een diep respect. Voor hoe ze hun gezin draaiende houden en hoe hij dit intense verhaal in woorden om heeft weten te zetten en de lezer zo een kijkje in hun persoonlijke leven geeft.

De liefde en passie voor Sander en Jip spatten van de bladzijdes af, evenals de liefde voor hun kinderen.Het boek is eerlijk en recht voor zijn raap. Het is geen tranentrekker, hoewel de stukken over Gants aftakeling en vooral de brief heel emotioneel waren. Het is juist een eerlijk geschreven verhaal dat een mooi inzicht in het onbekende geeft. De auteur geeft het besef dat je moet moet koesteren wat je is geschonken, maar tegelijkertijd snáp je hun worstelingen; de tweestrijd in gevoelens en gedachten.

Ik kan er nét niet bij is een prachtig boek over een gezin die ondanks tegenstrijd het mooiste uit hun leven wil halen. Door de luchtige en humoristische schrijfstijl wordt het nergens te zwaar, maar weet het toch heel duidelijk te zijn. Aanrader!

Meer recensies van Yvie