Teleurstellend 'plot'

Yvie 28 maart 2018 Hebban Recensent
Tempest and Slaughter is het eerste deel van een nieuwe trilogie van Tamora Pierce, die samen het proloog moeten gaan vormen voor de boeken die afspelen in Tortall. Nieuwkomers wordt beloofd met een onvergetelijk avontuur kennis te maken, waarin de toekomst van een koninkrijk rust op de schouders van een jonge jongen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: die belofte wordt niet waargemaakt. Het is zeker geen vervelend verhaal om te lezen, maar helaas wordt er niet echt ergens naartoe gewerkt. Hierdoor verandert de nieuwsgierigheid in verveling. Dat is erg jammer, want de wereld die Pierce omschrijft is leuk en heeft potentie. Maar het lijkt niet af. Het voelt alsof dit eerste boek een lange aanloop is naar het volgende uit deze trilogie.

We maken kennis met Arram, die naar een school gaat waar hij met magie leert om te gaan. In Tempest and Slaughter volgen we hem en zijn vrienden, Ozorne en Varice, in in hun eerste schooljaren. Er zijn wat gelijkenissen te vinden met Harry Potter, maar nergens krijgen deze de overhand en het boek heeft echt een geheel eigen stijl

De schrijfstijl van Pierce is ontzettend fijn. Nergens worden vreemde woorden gebruikt en het vloeit allemaal heerlijk samen in een makkelijk leesbare tekst. Hierdoor zou het eigenlijk een perfect boek kunnen zijn voor beginners in het fantasy-genre. Helaas schort er wel het een en ander aan de uitwerking en de grote dwarsligger is dus het plot. Of het missen van het plot.

Tempest and Slaughter is waarschijnlijk ontzettend leuk om te lezen als je bekend(er) bent met de wereld van Tortall, omdat het veel achtergrondinformatie geeft. Persoonlijk zou ik 'm overslaan als je nog nieuw in deze fantasyreeks bent en eerst iets anders van Pierce gaan lezen.

Meer recensies van Yvie