Hoogspanning

YvonnevanPeel 13 juni 2019
Ondanks dat ik niet van politiek hou, wou ik toch deze 'Luijten' niet laten passeren. 'Offer voor een verloren zaak' en 'Verast' waren vlot geschreven, en bovendien is De Brexitmoorden het vervolg op Verast. Maar zou hij het verhaal weer in zo'n genadeloze vaart laten gebeuren? Wat dat punt betreft stelde hij mij al niet teleur: het verveelde geen moment. Zelfs de noodzakelijke politieke accenten, waren erg spannend om te lezen. Ze stonden in dienst van de plot, om het zo maar te zeggen.

Het verhaal begint met de moord op een assistente van een politicus, en die laatste is op heterdaad betrapt bij het lijk. Ondanks dat hij als standplaats Antwerpen heeft, krijgt onze oude bekende commissaris Cools tot zijn eigen verbazing de leiding over deze zaak. Zijn team is gehandicapt, want moet half in Antwerpen achterblijven. Al snel vermoedt hij een doofpotoperatie, maar wie probeert nu eigenlijk wat weg te moffelen? En de reden voor de Brexit lijkt nog niet zo heel ver gezocht door Luijten, als je tegenwoordig naar het nieuws luistert...

Als het over een goede twist gaat, dan staat Luijten zijn mannetje. Het plot was steeds verrassend en ik liet mij er gemakkelijk in meeslepen. Ik heb de indruk dat dit nog een beetje gelikter is dan zijn vorige, en de vaart komt dat zeker ten goede. Evengoed blijft zijn kwaliteit overeind, dat hij in staat is om een sfeer te scheppen die meteen blijft plakken. Je ziet als het ware een film aan je voorbij trekken, zo levensecht beschrijft hij het.

Enige minpuntje dat het in Brussel speelde. Die stad ken ik nu eenmaal niet zo goed, dus daar zat ik met Verast (dat in Antwerpen speelde) een pak beter op mijn plek. Maar natuurlijk lees ik wel vaker boeken die zich afspelen in plaatsen die ik niet ken, dus dat is eigenlijk alleen maar een beetje persoonlijk.

Erg tevreden dus, ik heb met rode wangen zitten te lezen. Een killer van een thriller!

Meer recensies van YvonnevanPeel