×

Deze recensies schreven wij in mei

op 31 mei 2019 door

De tijd van de maand om te beginnen met een terugblik is begonnen! Is er echt al weer een maand voorbij? Natuurlijk lees je binnenkort welke prachtige boeken wij in mei hebben mogen lezen en hier volgt daar alvast een voorproefje van. Wij krijgen namelijk regelmatig recensie-exemplaren en doen erg ons best om daar een mooie recensie over te schrijven. Zo ook in mei en die delen we graag met je!

Door Janneke

Sanne

Sanne over Britt van Anne West: "Britt, het niet los te lezen tweede deel en qua cover niet passend bij haar voorganger, is een heerlijk vervolg op Maud. De fijne schrijfstijl en de aandacht voor maatschappelijke thema’s maken Britt prettig leesbaar en bijzonder, toch ontbreekt er vaart in het verhaal en blijft een glansrol voor Britt uit."

Britt is het tweede deel van de trilogie De Stadstuin van Anne West. Britt is de meest vrijgevochten van de drie Stadstuin-zussen. Waar haar zus Maud een serieuze carrière ambieert en Yara zich moet redden als single mom, heeft Britt jarenlang in een commune in het buitenland gewoond. Nu is ze terug en is het uitgerekend zij die echt iets van de Amsterdamse stadstuin van haar vader probeert te maken. Samen met de onuitstaanbaar zakelijk ingestelde Menno en de lieve tuinman Kees opent ze er een winkel om de producten uit de tuin te verkopen. Maar Britt blijft zoekende naar haar eigen levensvervulling.

Marieke

Marieke over: Zomer in het Duincafé van Debbie Johnson

Zomer in het Duincafé Debbie Johnson: "Zomer in het Duincafé is echt een hele fijne zomerse roman, met mooie personages, zon zee en strand en een verhaal vol humor, liefde en voldoende diepgang, waarin thema's als rouwverwerking, familie en zorg voor elkaar, goed zijn uitgewerkt."

In het Duincafé, gelegen op een winderige heuvel, wordt het heerlijkste eten geserveerd, zoals prachtig gebakken broden, kleurrijke salades en zorgvuldig bereide cupcakes. Voor zowel toeristen als locals is het bouwvallige café met uitzicht op het strand een baken van vrolijkheid, goed gezelschap en geborgenheid. Een plek als geen ander, een plek die vriendschap serveert en waar een hartelijk welkom altijd op de kaart staat.

Voor Laura Walker, weduwe en moeder van Lizzy en Nate, is de beslissing om haar tienerkinderen uit hun vertrouwde omgeving weg te rukken en een hele zomer lang in een klein kustplaatsje in Dorset te gaan wonen, niet makkelijk. Haar besluit valt bepaald niet goed bij haar kinderen, en ook haar eigen ouders denken dat ze gek is geworden. Maar haar nieuwe baan in het café, en de mensen die ze daar ontmoet, geven Laura de mogelijkheid weer zichzelf te leren zijn – en heel misschien ook weer lief te hebben.

Meer lezen? Dat kan hier!

Marieke over: Ik wist het al van Kristin Harmel: "Ik wist het al is geen standaard feelgoodroman. Door de speciale onderwerpen en de aparte opbouw met de realistische dromen is het vooral een verhaal over een vrouw die zich na een traumatische ervaring heeft laten meevoeren met het leven zonder daar zelf verantwoording voor te nemen, en die nu het heft weer in eigen hand neemt."

Hoofdpersoon in dit boek is Kate. Ze was getrouwd met Patrick, maar hun geluk werd ruw verstoord toen hij door een auto-ongeluk om het leven kwam. Ze was er kapot van, maar vindt een hoop afleiding in haar werk als muziektherapeute voor kinderen. Inmiddels heeft ze een nieuwe liefde gevonden in de perfecte man Dan, maar is ze wel echt gelukkig? Als hij haar ten huwelijk vraagt en ze ja zegt, slaat de twijfel toe. Vanaf dat moment beginnen de zeer realistische dromen waarin het leven met Patrick wordt geschetst als hij was blijven leven. De dromen komen met grote regelmaat terug en Kate's verwarring wordt alleen maar groter.

Meer lezen? Dat kan hier!

Marieke over De bijenhouder van Aleppo van Christy Lefreti: "Dit boek kruipt onder je huid en zorgt voor een andere kijk op de asielzoeker; mensen zoals jij en ik die alles wat ze hadden achter moesten laten en de moed hadden om ergens anders opnieuw te beginnen."

In De bijenhouder van Aleppo vlucht bijenhouder Nuri samen met zijn vrouw Afra weg uit Aleppo. Op hun reis door een gebroken wereld worden ze niet alleen geconfronteerd met de schokkende realiteit van het vluchtelingenbestaan, maar ook met een onuitsprekelijk verdriet: het verlies van hun zoon Sami. Het is het verhaal van twee mensen die elkaar in hun pijn zijn kwijtgeraakt, maar ondanks alles elkaar en hun droom willen vasthouden.

De bijenhouder van Aleppo is absoluut een bijzondere roman met een sterk verhaal, waarbij het leven van de vluchteling van begin tot einde wordt gevolgd. De wanhoop en de angst zijn voelbaar, evenals de hoop op een nieuwe, veilige toekomst.

Meer lezen? Dat kan hier!

Helma

Helma over De olijfboom van Lucinda Riley: "'De olijfboom is wederom een aangename roman. Het verhaal bevat humor, verdriet, drama, tragiek en liefde in vele facetten, maar ook thema’s als alcoholisme, ontrouw, ziekte en alleenstaand ouderschap worden niet geschuwd. Haar schrijfstijl blijft onveranderd prettig om te lezen en de ietwat ironische humor van Alex geeft het boek net dat tikje extra sjeu, waardoor je ook deze roman met een tevreden zucht zult dichtslaan."

Tijdens een zwoele zomer in Cyprus is de jonge Helena voor het eerst in haar leven verliefd. Nu, vierentwintig jaar later, erft ze het vakantiehuis waar ze destijds verbleef en besluit de zomer in Cyprus door te brengen met haar gezin. Maar zodra ze in het huis aankomt, weet ze dat er een heleboel geheimen verborgen liggen achter de prachtige schoonheid van het eiland. Haar man, William, en haar zoon, Alex, weten niets van haar verleden. Dan loopt Helena haar jeugdliefde tegen het lijf en beginnen haar verleden en het heden door elkaar te lopen. Komen de geheimen uit? En wat zullen de gevolgen zijn voor Helena en haar gezin?

Meer lezen? dat kan hier!

Diana

Diana over Losgeslagen van Abbi Glines: "Losgeslagen is wederom geen topper van deze bestsellerauteur. De echte diepgang van de personages blijft ontbreken en het beeld dat de flaptekst schetst klopt totaal niet."

Jason is het zat om in de schaduw van zijn rocksterbroer te leven. Hij vertrekt naar Sea Breeze, Alabama, om wat stoom af te blazen. Daar komt hij nieuwe mensen tegen en beleeft hij de tijd van zijn leven. Tot hij een bijzondere vrouw tegenkomt. Maar verliefd worden op de plaatselijke bad girl behoort absoluut niet tot zijn plannen.

Meer lezen? Dat kan hier!

Diana over Gestrand van Lis Lucassen: "Het einde is voorspelbaar, maar ook dat wordt Lucassen vergeven. Het is net een sprookje dat verteld wordt in minder dan vijftig pagina’s. En nu is dat wachten op het tweede deel in de California Campus-serie nog net iets lastiger geworden, want deze fijne campus wil je nog lang niet verlaten.

Julie moet zo snel mogelijk in Las Vegas komen. Er is alleen één probleem, ze heeft autopech. Wanneer ze de spelersbus van de Las Vegas Bees treft, besluit ze met hen naar de stad af te reizen. Veel keuze heeft ze immers niet als ze op tijd wil zijn. Onderweg leert ze Ren kennen en er is meteen een klik. Ze kiezen voor één nacht samen. Maar hebben ze wel genoeg aan één nacht?

Meer lezen? Dat kan hier

Komt een van deze boeken op jouw lijstje terecht? Laat het ons weten in een reactie!