Ilja leest... De Kenniskermis

op 09 augustus 2016 door

De kenniskermis. Overleven in een zee van informatie. Nou, dat klonk veelbelovend. Het boek dat mij stressvrij moest gaan maken. 

In mijn dagelijkse leven kom ik zowat om van de informatie, ik doe vaker tien dingen tegelijk dan dat ik me focus op 1 ding en alles houd ik bij. Probleem is dat ik daar niet altijd zelf voor kies. Ik heb een ontzettend goed geheugen, ik onthou alles wat ik lees of wat er tegen mij gezegd wordt, en ik help graag anderen. En daardoor ben ik misschien wel gevoeliger voor stress en een overload aan kennis, waar het boek van Bart Flos mij tegen zou moeten wapenen.

Zou moeten, want in praktijk pakte het ietsjes anders uit.

Ik heb het boek als een grote overload aan kennis ervaren, iets wat Flos overigens in zijn interview op Hebban ook al zelf aangaf. Heel veel informatie die in mijn ogen niet nuttig was om mijn kenniskermis aan te pakken. Als ik mijn stressprikkel aan wil pakken, zit ik niet per se te wachten op de informatie dat er geen pil tegen te veel kennis bestaat. Of, wanneer de wereld in een crisis zat, met bijkomende informatie. Mijn stressprikel werd vaker getriggerd dan dat ik dacht: Kijk hier hebben we wat aan.

Daarnaast voelde ik mij door de toon van Flos totaal niet aangesproken. Ik heb heel het boek het idee gehad dat hij alleen tegen managers van grote bedrijven praatte en niet tegen mij, een student die op het punt staat om het bedrijfsleven in te gaan. Om heel eerlijk te zijn werd ik door sommige voorbeelden zelf een beetje afgeschrikt. Gaat het er zo aan toe in de grote mensenwereld? Zijn directeuren en managers niet opgeleid om naar de werknemer of laat staan de klant te luisteren? Schetste mij niet echt een heel rooskleurig beeld nee.

De opbouw is gelukkig wel duidelijk en gaf mij geen extra stress ;). Flos geeft in de inleiding heel duidelijk aan hoe zijn boek is opgebouwd. De inleiding is trouwens echt het beste hoofdstuk van het boek; daarin wordt uitgelegd wat het principe van de kennisparadox inhoudt en wat je in principe zou kunnen doen om het op te lossen. 

Bij elke korte paragraaf staan extra media om aan nog meer informatie te komen. Ik vind dit heel handig dat als ik zelf iets meer wil weten over bepaalde onderwerpen dat ik ook weet waar ik moet gaan zoeken. Bart Flos beschermt ons daarin in de grote wereld van kennis en informatie. Echter, wanneer ik het boek van begin tot einde las, wat ik de eerste keer deed, begon het me nog te duizelen. Nog meer informatie! Slik... 

Toen ik het boek dus de eerste keer 'gewoon' gelezen had, vroeg ik me na de laatste punt af wat ik nou precies gelezen had. Nou kon ik, mede dankzij mijn geheugen, nog veel opnoemen, maar dit was niet écht tot mij doorgedrongen. Ik ben gaan kijken in de inhoudsopgave en ben de stukken opnieuw gaan lezen die mij echt aanspreken en waar ik dacht echt wat aan te hebben. Tijdens het lezen van die stukken kon ik het boek wel iets meer waarderen.

Het is dus een klein hulpmiddel geweest, maar ook niet meer dan dat. Ik heb betere, zogegezegde hulpboeken gelezen en dat komt vooral door de toon die dus in dit boek totaal langs mij heen ging. Helaas!



Reacties op: Ilja leest... De Kenniskermis

Meer informatie