Kladblok juni 2022
SAAI! Juni 2022 was ongelooflijk saai, oninteressant, eentonig. Ik probeer een pakkend intro te schrijven voor dit maandelijkse overzicht van mijn maand. Het lukt me niet. Ik heb niets beleefd, niets meegemaakt, niets speciaals gedaan. Nou ja, ik heb best lekker gewerkt. Ik ga een dag in de week naar kantoor. Ik ben in juni twee keer gaan uit eten, ben drie keer buiten de deur gaan lunchen, ben naar Downton Abbey in de bioscoop geweest, heb door de IKEA gestruind en een nieuwe Billy gekocht. Een jaar geleden zou ik ontzettend blij zijn geweest met één van deze uitjes. Gek genoeg voelt het nu al niet meer bijzonder of niet spectaculair genoeg om over te schrijven. Wat een verschil in gevoel ten opzichte van een jaar geleden. Heb ik in de post lockdown periode meer behoefte aan prikkels en verveel ik me eerder?
Uit verveling ging ik tips googelen om minder verveeld te zijn.
- tip 1: ga wandelen (ja, leuk als het niet zo heet is)
- tip 2: ruim je kast of een lade op (tsja het is nodig, maar dit is toch vervelend?)
- tip 3: doe de was (de wasmachine doet toch het werk)
- tip 4: meld je af voor nieuwsbrieven die je niet leest (huh? ik zou eerder zeggen ga op zoek naar nieuwsbrieven die je leest)
- tip 5: doe een powernap (Ik ben al zo verveeld dat ik vanzelf slaap val)
- tip 17: begin een blog tip nummer 17 (oké hier kan ik iets mee)
- tip 23: lees een boek (oké hier kan ik nog meer mee)
Na tip 23 stopte ik met lezen. Ik heb geen tips meer nodig. Verveling verdrijven met lezen of bloggen of nog beter een blog schrijven over je gelezen boeken. Dat ik daar zelf niet op kwam. De maand is om, de cirkel is rond. Ik heb boeken gelezen en mijn boeken waren allesbehalve saai. Ik las veel en afwisselend. Wat ouds, wat nieuws, wat duns, wat diks, wat feelgood, wat spanning, wat literatuur, wat historisch. Verveling en saaiheid? Nee hoor, het valt reuze mee. Sla die inleiding over en lees verder over de boeiende, helemaal niet saaie boeken die ik deze maand las. Als eerste zijn er mijn nieuwe aanwinsten. Uit verveling maakte ik namelijk een aantal tripjes naar de boekhandel.
Nieuwe aanwinsten:
- De liefdeshypothese - Ali Hazelwood
- Lavery & zoon - Jo Browning Wroe
- Ooit waren er wolven - Charlotte McConaghy
- Book Lovers - Emily Henri
- Eens in je leven - Marijke Vos
- Zonnegloren - diverse auteurs (zomerlezen geschenk)
- Liefde op het tweede gezicht - Sally THorne (e-book)
- De moord in de rue Dumas - Mary Lou Longworth (gewonnen op Hebban)
Wat ik las?
48. Zout op mijn huid - Benoîte Groult
Dit boek stond al jaren ongelezen in de kast. Voor de categorie Roman uit de jaren '80 heb ik het afgestoft. Het is een bijna poëtische beschrijving van de affaire tussen George, een intellectuele Parisiënne en Gauvain, een Betronse visser. Beiden zijn getrouwd, alleen niet met elkaar. De beschrijvingen zijn als een aaneengeregen woordenreeks, deels liefdevol, deels spottend. De hoofdpersoon heeft een gevoel van superioriteit waar ik moeite mee heb. Dubbel gevoel bij dit verhaal, mooi en ergerlijk tegelijk.
3 sterren
HRC: Roman uit de jaren 80
49. Over een kalme, vlakke zee - Donal Ryan
Ik kocht dit boek vorig jaar, omdat Donal Ryan Iers is en Ieren goede verhalenvertellers zijn. Een beetje op de gok dus. Het boek bevat drie korte verhalen; een Syrische vluchteling, een buschauffeur met liefdesverdriet en een man die aan het einde van zijn leven zijn zonden wil opbiechten. Drie verhalen over verlies en hoe mensen er totaal verschillend mee omgaan. In het vierde deel wordt duidelijk hoe de levens van drie mannen verbonden zijn. Het einde sloeg in als een bom en heeft me nog een tijdje beziggehouden.
4,5 sterren
50. De gebroeders Leeuwenhart - Astrid Lindgren
Een favoriet uit mijn jeugd van Astrid Lindgren. Het verhaal gaat over de twee broertjes Leeuwenhart, die kort na elkaar overlijden en terecht komen in Nangijala, een sprookjesachtige en idyllische plek. Ook op deze mooie plek heerst een oorlog. Een lief verhaal vol avonturen over broederliefde, de strijd tussen goed en kwaad en de dood. Het maakte als volwassene minder indruk op me dan als kind. Ik heb een ster afgehaald van mijn oorspronkelijke beoordeling. Ik lees te weinig jeugdboeken om het echt goed op waarde te kunnen inschatten.
4 sterren
HRC: Een jeugdklassieker
51. De edele opdracht - Julia Quinn
Na de Bridgerton marathon van vorige maand, was ik de leden van deze familie beu. Na een aantal andere boeken, hunkerde ik weer naar een portie Regency romantiek. Verslaafd, ben ik bang. In deel 7 schrikt jongste dochter, Hyacinth alle mogelijke echtgenoten af vanwege haar slimheid en gevatheid. Wat betreft temperament lijkt Gareth Hyacinth aan te kunnen. Hyacinth helpt hem met het vertalen van het dagboek van zijn Italiaanse oma. Het is een heerlijk deel uit de reeks. Twee pittige personages, die aan elkaar gewaagd zijn, speelse dialogen en grappige situaties. Deel 7 was genieten. Nog één deel te gaan.
4 sterren
52. Zonnegloren - diverse auteurs
Deze door Matthijs van Nieuwkerk samengestelde verhalenbundel wordt in juni cadeau gedaan bij aankoop van een boek. De verhalen zijn vrij divers. Het ene heeft een kop en staart, het andere laat ruimte voor interpretatie door de lezer. Het is net wat je zoekt in een verhaal. De verhalen van Martin Bril, Heleen van Rooyen, Maarten Biesheuvel en Simone Atangana Bekono spraken mij het meest aan. De tramrace van F.B. Hotz vond ik persoonlijk het minst.
3 sterren
53. Het Petrusmysterie - Jeroen Windmeijer
Bij een opgraving in Leiden wordt een knekelkist gevonden. De documenten die hierin verborgen zitten, vormen een mogelijk gevaar voor de toekomst van de katholieke kerk. Op de site vinden archeoloog Peter de Haan en studente Judith Cherev de zwaargewonde Thomas, die het kistje heeft opgegraven. Ze proberen de raadselachtige vondst veilig te stellen, maar trekken zo de aandacht van de aanvaller en de politie. De debuutthriller van Jeroen Windmeijer is vlot en spannend. Helaas zijn de dialogen en het einde te zwak om het een echt topboek te noemen.
3 sterrren
HRC: Een Nederlandstalige debuutthriller
54. De liefdeshypothese - Ali Hazelwood
The love hypothesis was begin dit jaar een enorme TikTok-hit en populair op Instagram. In Nederland werd een speciale paperback editie voor 10 euro uitgebracht bij bol.com en die las ik bijna in één ruk uit. Promovendis Olive belandt in een neprelatie met de jonge, chagrijnige professor Adam Carlsen. De rest kun je zelf al invullen. Het overall verhaal is niet echt verrassend. Hazelwood heeft een verfrissend eigen schrijfstijl. De intelligente, gevatte personages en de bijzondere setting van een universiteitsfaculteit dragen allemaal bij aan de charme van het boek. Heerlijk boek, met plezier gelezen. Ik snap die TikTok hype wel.
4 sterren
HRC: Een boek dat zich afspeelt op een universiteit
55. Een man van stand - Julia Quinn
Het laatste deel van de Bridgertons gaat over jongste zoon Gregory, die valt voor de mooie Hermione. Zij is echter verliefd op een ander. Hermione's beste vriendin Lucinda probeert de twee alsnog te koppelen. Ondertussen vindt ze Gregory steeds leuker. De bijkomende complicatie is dat zij jaren eerder al beloofd aan een ander en binnenkort met deze man gaat trouwen. Het laatste deel is een verhaal boordevol twists en spanning en een gelukkig einde. Waardige afsluiter van de reeks.
4 sterren
56. Ooit waren er wolven - Charlotte McConaghy
Naar dit boek keek ik al een heel jaar uit. McConaghy's Vlucht vond ik fantastisch, hét boek van 2021. Kan Ooit waren er wolven zijn voorganger evenaren? Inti Flynn is in Schotland om wolven uit te zetten in het wild. De lokale boerengemeenschap ziet de komst van de dieren niet zitten en komt in opstand. Inty's tweelingzus Aggie heeft geen woord meer gesproken na een traumatische gebeurtenis. Als een boer dood wordt gevonden, neemt Inty een roekeloze beslissing om haar wolven te beschermen. Dit boek gaat over zoveel meer dan alleen wolven. Het gaat over de natuur, het is een moordmysterie, een liefdesgeschiedenis, een verhaal over zussen. En het heeft me aan het denken gezet en ik denk er nog steeds aan. Prachtig verhaal met vele lagen! Lees dit boek! McConaghy heeft er een fan bij. Mijn volledige recensie kun je hier nalezen: Recensie
5 sterren
HRC: Een dier in de titel, Een boek dat zich afspeelt in de wildernis
57. Lavery & Zoon - Jo Browning Wroe
William Lavery is net afgestudeerd als balsemer als er grote ramp in het dorp Aberfan in Wales gebeurt. Een school en een enkele woningen zijn bedolven onder een lawine van mijnafval. Er zijn dringend mensen nodig om de lichaam te identificeren en te verzorgen. De gebeurtenissen in Aberfan triggeren bij William herinneringen aan zijn jeugd als koorzanger in Cambridge en aan de mensen die uit zijn leven zijn verdwenen. Een lief en ontroerend boek, dat me raakte. Aanrader!
4 sterren
58. Eens in je leven - Marijke Vos
Holly komt er bij het in ondertrouw gaan met haar verloofde John, er achter dat ze getrouwd is. Het tien jaar eerder door Elvis gesloten huwelijk blijkt rechtsgeldig te zijn. Om te kunnen scheiden van ex Charlie moeten ze samen een trip maken naar Las Vegas om papieren op te halen. Hoe zou dat aflopen? Marijke Vos heeft een vlotte pen. Het begin is grappig met de karikaturale tegenstellingen tussen beide schoonfamilies. Het verhaal heeft jammer genoeg een lange aanloop nodig en het bevat iets te veel herhaling. Al met al een prima feelgood met een aantal wijze levenslessen, die pas aan het einde lekker loopt.
3 sterren
59. Liefde op het tweede gezicht - Sally Thorne
Wat moet het lastig zijn voor Sally Thorne dat ieder boek vergeleken wordt met haar fantastische debuut the Hating Game ("Ik niet op jou"). Wat mij betreft was dat één van de meest hilarische feelgoods ooit. Helaas viel haar tweede boek tegen. Nu is er nummer drie, Liefde op het tweede gezicht. Ruthie is tijdelijk manager op een terrein met luxe seniorenwoningen. Teddy, de rebelse zoon van de eigenaar, wil een eigen tattooshop openen en gaat tijdelijk op het resort werken als persoonlijk assistent van twee exentrieke, oudere dames. Brave Ruthie en stoere Teddy, hoe zou dat aflopen? Niet verrassend, maar de weg er naar toe is fijn om te lezen. Het is een prettige feelgood met lieve hoofdpersonages en kleurrijke nevenpersonages. Fijn boek, fijne schrijfstijl, maar ik hoopte op iets meer dan fijn.
3,5 sterren
HRC: Een boek met een getal in de titel
En wat die verveling en saaiheid betreft. Soms overvalt me dit gevoel en noem ik het saai. Meestal koester ik juist de rust. In juli blijf ik lekker lezen en stukjes schrijven om de verveling te verdrijven. Shuggie Bain ligt al klaar om samen te lezen met een aantal enthousiaste Hebbanisten. Verder heb ik een leeg balboekje en stapels ongelezen boeken. Ik kom de maand wel door.
Vinden jullie het wel eens saai?