Advertentie

Meet ... Charles den Tex

op 01 december 2019 door

De in Australië geboren Charles den Tex, had voordat hij als auteur zijn brood verdiende, al een hele carrière achter de rug. Hij volgde een foto-opleiding in Londen, was leraar aan een taleninstituur in Parijs en werkte als reclametekstschrijver. Van reclame-adviseur maakte hij de stap naar fusiemanagement terwijl hij ondertussen werkte aan zijn eerste thriller: Dump. Daarna was spannende boeken schrijven het enige dat hij wilde. Dat hij daar zeer succesvol in is, is een understatement. Zijn boeken werden acht keer genomineerd voor De Gouden Strop die hij uiteindelijk maar liefst drie keer in de wacht sleepte. In 2013 ontvang hij De Gouden Vleermuis voor zijn hele oeuvre. En of dat nog niet genoeg was, werden drie van zjn boeken (Claim, De macht van meneer Miller en Cel) verfilmd. Meerdere boeken zijn vertaald in het Duits, Engels, Italiaans en Turks. Sinds 2016 is hij voorzitter van De Gouden Strop. Onlangs verscheen zijn nieuwste boek De verloren vrouw. Heb je het boek nog niet gelezen? Kijk dan snel naar de sneak preview. Daarna weet je meteen wat je voor Sinterklaas of voor de Kerst moet vragen.

Wij verwelkomen Charles van harte aan onze stamtafel voor het stamtafel interview.

c733e97753e829b18429fd59561a9782.png

Het stamtafel interview

Wie is Charles den Tex in vijf woorden?

‘Schrijver, altijd bezig, lachen, trouw.’

Drie boeken (Claim, De macht van meneer Miller en Cel) zijn verfilmd. Had je inspraak met betrekking tot het scenario en de invulling van de cast of koopt een partij gewoon de filmrechten en ben je daar dan verder niet meer bij betrokken?

‘Ik had heel weinig inspraak bij de filmprojecten. Over het scenario mocht ik wel iets zeggen (waar niet altijd naar werd geluisterd) maar met betrekking tot de cast had ik geen enkele inspraak. Een producent koopt de filmrechten en gaat er dan samen met de regisseur iets nieuws van maken. Dat is een heel ander vak, daar kom je wel achter.’

Je hebt voor je naam vestigde als thrillerauteur veel verschillende beroepen uitgeoefend. Wat maakt schrijven voor jou het ultieme beroep? En waarom heb je gekozen voor thrillers? Zou je ook wel eens in een totaal ander genre een boek willen schrijven?

‘Ik was altijd al een thriller-fan, dus toen ik een idee had voor een verhaal werd dat bijna vanzelfsprekend een thriller. Ik hou van de ingrediënten van het genre, good guys en bad guys (of girls), altijd een plot, misdaad. Maar als ik vandaag de dag nog een beetje wil meedoen, moet ik natuurlijk een kookboek schrijven.’

Je hebt maar liefst drie keer De Gouden Strop in de wacht gesleept. Heeft deze prijs veel veranderd voor jou persoonlijk en voor je schrijverscarrière?

‘Het winnen van de Gouden Strop heeft heel veel betekend voor mij. Door die prijs ging ik veel meer boeken verkopen en kreeg ik een bepaalde bekendheid die ik zonder die prijs veel moeilijker had kunnen bereiken. Door de prijs kon ik ook meer tijd besteden aan het schrijven en dat was echt heel mooi.’

Je bent nu voorzitter van De Gouden Strop. Waar zou wat jou betreft een genomineerd boek aan moeten voldoen?

‘Het moet in de eerste plaats spannend zijn, het moet een plot hebben (liefst een beetje origineel), het moet over een misdaad gaan en verder moet het een beetje goed geschreven zijn en niet al te veel clichés bevatten. Dat zijn algemene criteria en dat moet ook. Je kunt niet al te specifiek worden met dergelijke uitgangspunten, want de juryleden moeten wel de vrijheid hebben om ze op hun eigen manier in te vullen. Maar je ziet ook meteen dat de persoonlijke smaak van de juryleden alle ruimte krijgt, want wat de een spannend vindt, vindt een ander misschien saai. Dat blijft moeilijk.’

Bookspot heeft zich teruggetrokken als hoofdsponsor van De Gouden Strop. Gelukkig is er een nieuwe sponsor gevonden, maar het is geen goed signaal voor de waardering van het spannende boek. Vind je dat thrillers voldoende waardering van de literaire pers krijgen?

‘Dat is een lastige vraag. De literaire pers is voornamelijk geïnteresseerd in hun eigen genre, de literatuur. Een heel andere vraag is of de thriller voldoende ruimte krijgt in de boekenbijlages en katernen van de kranten of op de televisie. Het antwoord daarop is: NEE. Maar de concurrentie is groot, alle schrijvers en uitgevers willen met hun boek in de krant en dat kan gewoon niet. Dat er op de televisie zo weinig aandacht is voor boeken en voor ons genre is ernstig. Als Matthijs van Nieuwkerk  ophoudt met zijn programma en het boekenpanel verdwijnt is er heel weinig meer over. Over die gebrekkige interesse van de publieke omroep in boeken winden we ons wel op, maar vooralsnog heb ik er geen antwoord op. We blijven proberen.’

Je boeken zijn ook als luisterboek verkrijgbaar. Ik heb zelf Cel, voorgelezen door Jeroen Tjepkema, geluisterd. Een prettige stem om naar te luisteren. Heb je zelf invloed gehad op de keuze van de voorlezer?

‘Ja, ik mocht kiezen uit drie ‘stemmen’, en ik vond die van Jeroen Tjepkema ook de prettigste.’

Je bent al veelvuldig geïnterviewd, dus waarschijnlijk is alles je wel eens gevraagd. Welke vraag is jou nog nooit gesteld, maar zou je heel graag antwoord op willen geven?

‘Hoe kom je aan die aforismen?’

Dan willen wij graag de eersten zijn die je die vraag stellen: Hoe kom je aan die aforismen?

‘Die ontstaan tijdens het schrijven. Mijn hersenen werken kennelijk zo. Als ik een situatie aan het beschrijven ben, dan ontstaan daarin problemen en onzekerheden. Dat moet ook, want dan heeft het betreffende personage iets te doen. En dan ga ik nadenken over wat dan het probleem is of wat het personage moet doen (of juist niet), bijvoorbeeld dat iemand zijn aandacht beter moet verdelen om alles in de gaten te houden, en voor ik het weet denk ik dan: aandacht kun je helemaal niet verdelen. Zodra je aandacht verdeelt is het geen aandacht meer. Maar wat is het dan wel? Dan is het meer een houding. En dat schrijf ik dan op: Aandacht kun je niet verdelen, dan wordt het een houding. Het is maar een zinnetje, maar als dat er dan staat ben ik heel tevreden.’

In dit café mogen de lezers jou vragen stellen, maar is er ook een vraag die jij aan de lezers zou willen stellen?

‘Wat maakt voor jullie een spannend boek ook echt spannend? Geweld (zoals bij Karin Slaughter) of juist niet? Actie? Politie-puzzels? Tobbende rechercheurs? Psychologische wreedheid? Of iets anders? Wat was het spannendste dat je ooit las?’

c733e97753e829b18429fd59561a9782.png

We zijn nog lang niet uitgepraat met Charles en willen nog veel meer van hem weten. Hebben jullie vragen, aarzel dan niet hieronder rechtstreeks met Charles in gesprek te gaan en natuurlijk antwoord te geven op zijn vraag.



Reacties op: Meet ... Charles den Tex

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Charles den Tex

Charles den Tex

Charles den Tex (Australië, 1952) studeerde fotografie en film in Londen, docee...