Meet ... Michael Berg

op 09 november 2019 door

Thriller auteur Michael Berg, pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen, heeft zijn sporen als thriller auteur ruimschoots verdiend. Met Nacht in Parijs won hij in 2013 De Gouden Strop. Met Het meisje op de weg en Broertje stond hij respectievelijk in 2015 en 2018 op de shortlist voor diezelfde Gouden Strop. Daarnaast zijn bijna al zijn thrillers wel genomineerd voor ofwel De Diamanten Kogel, De Crimezone Thriller Award, Beste Nederlandse Vrouwenthriller en de Hebban Thriller Club Prijs.

Een kijkje op zijn auteurspagina leert al snel dat Michael Berg een creatieve duizendpoot is. Voor hij zich in 2004 als thriller auteur in Frankrijk vestigde had hij er namelijk al een indrukwekkende carrière als interviewer, presentator, documentairemaker, zendercoördinator en programmaleider bij de publieke omroep op zitten. En daar bleef het niet bij, want ook in de muziek- en theaterwereld was hij geen onbekende door de liedjes die hij schreef voor radio, televisie, theater en verschillende artiesten. Verder schreef hij tekst en muziek voor een internationale kindertelevisieserie en componeerde hij een kindermusical. En alsof dat nog niet genoeg was schreef hij ook nog radioteksten, columns, een radiosoap en hoorspelen voor de AVRO.

Ook internationaal timmert hij inmiddels aardig aan de weg: een publicatie in het Amerikaanse blad Ellery Queen Mystery Magazine, een verhaal in Over de Grens die in Duitsland is uitgegeven onder de titel Schmugglerpfade en het openingsverhaal van de bundel Noir Amsterdam die dit jaar in de VS zal worden uitgegeven.

Tijd om verder in gesprek te gaan met deze thriller auteur die van vele markten thuis is. We heten Michael Berg van harte welkom aan onze stamtafel.

c733e97753e829b18429fd59561a9782.png

Het stamtafel interview

Wie is Michael Berg in vijf woorden?

‘Een schrijver van spannende boeken.’

Je schrijft je boeken onder pseudoniem. Waarom heb je ervoor gekozen om niet je eigen naam te gebruiken?

‘Mijn echte naam is veel te lang. Die past niet eens op de cover. Dus dan maar een pseudoniem. Ik heb er niet echt heel lang over gedacht. Michael is mijn doopnaam (katholieke jongen) en Berg is de kortste afkorting van mijn lange naam.’

Je bent van vele markten thuis: je hebt gewerkt als programmamaker, schreef liedjes voor radio, tv, theater en talloze artiesten, componeerde een kindermusical, schreef tekst en muziek voor een internationale kindertelevisieserie en was als componist/producer betrokken bij diverse cd’s. Verder schreef je radioteksten, columns, een radiosoap en hoorspelen voor de AVRO. Waarom heb je de keuze gemaakt om je te gaan richten op het schrijven van thrillers?

‘Beetje flauw misschien, maar ik had nog nooit een boek geschreven. Heel lang geleden iets wetenschappelijks, maar een roman stond nog op mijn to-do-lijst. Dat het een thriller zou worden stond meteen vast. Het is het genre dat ik altijd met veel plezier heb gelezen. Ik houd van spannende boeken, boeken waarin iets gebeurt, een mysterie dat vraagt om opgelost te worden. Met thrillers kun je alle kanten op. Als het maar spannend is of op zijn minst intrigerend, de ultieme vorm van intelligent amusement.’

Je vestigde je daarvoor zelfs in 2004 in Frankrijk. Waarom nu juist Frankrijk? En waarom heb je omgekeerd de keuze gemaakt om weer naar Nederland terug te komen?

‘In Frankrijk hadden we een huis waar we onze vakanties doorbrachten. Het huis was afbetaald. De verbouwing was ook betaald. Er stond een kachel die in de winter het hele huis warm stookte. Toen ik stopte met werken had ik geen inkomen meer. Frankrijk was de goedkoopste plek om het een tijdje vol te houden. En het bleek ook nog eens buitengewoon inspirerend. Kortom: geen moment spijt van gehad. Helaas werd Anna, mijn vrouw, ziek. Ik heb haar drie jaar verzorgd. In 2015 overleed ze. Daarna was Frankrijk een stuk minder aantrekkelijk. Een nieuwe liefde heeft me teruggevoerd naar Nederland waar ik inmiddels twee jaar zeer gelukkig met Hedie, mijn nieuwe vrouw, woon.’

Wat maakt schrijven voor jou het ultieme beroep?

‘Het is geen ultiem beroep. Mensen doen veel te romantisch over schrijven. Het is hard werk en het uurloon ligt buitengewoon laag als je geen 50.000 boeken per jaar schrijft. Het is vooral een vak waarin je in je eentje verantwoordelijk bent voor het eindresultaat. Wat dat betreft is het net iets als schilderen of beeldhouwen of mooie meubels maken. Het grote voordeel van schrijven is dat je met je laptopje op reis kunt en kunt werken waar je wilt. Lang leve de vrijheid dus. Dat vind ik nog het aantrekkelijkste van de hele schrijverij.’

Je bent met je boeken veelvuldig genomineerd voor onder andere De Diamanten Kogel en De Gouden Strop. De laatste sleepte je met Nacht in Parijs in 2013 in de wacht. Heeft deze prijs veel veranderd voor jou persoonlijk en voor je schrijverscarrière?

‘Door de Gouden Strop is alles veranderd. Opeens verkocht ik genoeg boeken om er min of meer van te leven. Ook was er opeens waardering. Me dunkt dat er een hoop veranderd is. Bovendien had ik het geluk dat de Gouden Strop in 2013 nog veel uitstraling had. Helaas is daar de laatste jaren de klad in gekomen. Ten onrechte. De winnaar van de Gouden Strop heeft de beste misdaadroman van het jaar geschreven en verdient net zoveel aandacht als ik in 2013 heb gehad. Ik hoop dat de waardering voor het genre weer eens wat toeneemt. Goede misdaadromans schrijven is een vak, maar tegenwoordig lijkt het grootste deel van de literaire pers niet geïnteresseerd in goede thrillers. Gelukkig bestaan er talloze boekensites waar wel enthousiast – en kundig – over het genre wordt bericht.’

Je boeken zijn ook als luisterboek verkrijgbaar. Ik heb zelf zowel Broertje als Het meisje op de weg geluisterd. Heb je zelf invloed gehad op de keuze van de stem?

‘Met de eerste luisterboeken heb ik me niet bemoeid. Dat heeft de uitgever gedaan. Voor het laatste boek Ik zie je heb ik een stem voorgesteld: Karin Douma. Ik ken haar van de radio en ze heeft precies de juiste stem om een boek voor te lezen. Gelukkig heb ik de uitgever niet lang hoeven overtuigen.’

Jij hebt een vaste uitgever, maar voor veel auteurs is het lastig om een uitgever te vinden. Was het voor jou ook lastig om voor je eerste boek een uitgever te vinden?

‘Dat viel nogal mee. Ik ben drie keer afgewezen en vond toen twee uitgevers die geïnteresseerd waren. Maar dat was in 2007, nog voor de crisis. Volgens mij is het er niet gemakkelijker op geworden.’

Je bent al veelvuldig geïnterviewd, dus waarschijnlijk is alles je wel eens gevraagd. Welke vraag is jou nog nooit gesteld, maar zou je heel graag antwoord op willen geven?

‘Volgens mij is alles al zo’n beetje gevraagd. Dus sorry. Maar wie weet komen de deelnemers van het Hebban café met een bijzondere vraag. Ik wacht het vol spanning af.’

In dit café mogen de lezers jou vragen stellen, maar is er ook een vraag die jij aan de lezers zou willen stellen?

‘Waar zou ik volgens jullie over moeten schrijven? Over welk onderwerp, met welke hoofdpersoon, een man of een vrouw, en is er een land of een stad waarin dat verhaal zich zou moeten afspelen?’

c733e97753e829b18429fd59561a9782.png

We zijn nog lang niet uitgepraat met Michael en willen nog veel meer van hem weten. Hebben jullie vragen, aarzel dan niet hieronder rechtstreeks met Michael in gesprek te gaan en natuurlijk antwoord te geven op zijn vraag aan jullie.



Reacties op: Meet ... Michael Berg

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Michael Berg

Michael Berg

Michael Berg (pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen) studeerde Nederlands ...