Wat las ik deze maand? 11/2018
Oh, wat heb ik deze maand weinig blogs geschreven! Tussen mijn overzicht van oktober en dit van novemer maar één... over alle e-books die uitgeverijen me opstuurden voor mijn verjaardag. Heb ik dan heel veel gelezen? Nou nee, ook niet. Ik kom al maanden niet verder dan acht tot tien boeken per maand (en dat is echt veel minder dan in de eerste helft van het jaar). Tot mijn 'verdediging' kan ik zeggen dat ik deze maand maar liefst drie kleppers (en een bijna-klepper) gelezen heb.
147. Stalker, Lars Kepler ***
Het vijfde boek in de serie met Joona Linna en niet bepaald het beste. De auteurs hebben altijd veel woorden nodig om hun verhaal te vertellen, in dit boek werd het ronduit storend. Een goed verhaal, een spannend begin, sterke honderd bladzijden om mee te eindigen, maar dat is niet genoeg om van een topper te kunnen spreken.
148. Anna, Tille Vincent ***
Leesclubboek. Eerst YA door de auteur die we kennen van de boeken over Sarah Maes, gebaseerd op de VTM-serie Code 37. Leuk idee, een serie met in elk boek een nieuw dilemma. Helaas wordt het dilemma niet goed uitgewerkt en zijn heel wat dingen ongeloofwaardig. Wel een fijn boek om te lezen, goed geschreven.
149. Het rode adresboek, Sofia Lundberg ****
Recensieboek over een 96-jarige stervende vrouw die aan de hand van haar adresboek haar verhaal vertelt. Zeer originele insteek en opbouw, maar de zakdoeken die dit verhaal verdient, moest ik niet bovenhalen, de echt grote emoties ontbraken.
150. Jager, Lars Kepler ****
Zesde deel in de reeks en oef, er is bij mij dan toch geen Joonna Linna-moeheid opgetreden, dit boek vond ik weer goed. Hoewel hier en daar een beetje beknopter schrijven ook dit boek geen kwaad had gedaan. Te gewelddadig naar mijn smaak, wel goed.
151. Husdjuret, Camilla Grebe ****
In het Nederlands verschenen als Dagboek van mijn verdwijning. Dit boek moet het niet hebben van de hoogspanning, wel van de originele opbouw en de goed neergezette karakters. Het verhaal op zich is niet vernieuwend, veel elementen zagen we al eerder. Net als De minnares, het vorige boek dat Grebe in haar eentje schreef, een aanrader. Ik schreef er een korte feedback over.
152. Lazarus, Lars Kepler *****
Net verschenen zevende deel in de reeks met Joona Linna. Oh, wat is dit boek goed, knettergoed! Zelfs beter dan Slaap, het vierde deel in de reeks dat ik ook vijf sterren gaf. De eerste boeken in de reeks konden me niet bekoren, ondertussen ben ik echt wel fan van dit Zweedse schrijversduo. Lees hier verder.
153. Tulpengoud, Eva Völler ****
Historische misdaadroman. Amsterdam in de 17e eeuw. Over schilderen en de tulpengekte. Heel aangenaam leesvoer. Dit was een boek voor Hebban, de recensie komt een van de komende dagen online (de Crew heeft het druk).
154. Salami, Rudy Soetewey ***
Dit boek mocht ik samen met Silvia lezen voor een duorecensie op de Spot van de Thriller Club, begin december komt de blog online. Bij momenten absurd en raar, ik was er niet echt wild van, en dat terwijl ik een aantal eerdere boeken van Soetewey geweldig vond.
.
6 boeken in het Nederlands, 2 in het Zweeds
7 eigen/gewonnen boeken, 1 uit de bieb
8 papieren boeken, geen e-books/pdf's
5 thrillers, 2 romans, 1 YA
1 x 5 sterren, 4 x 4 sterren, 3 x 3 sterren
3 kleppers
Later vandaag begin ik in Stieg Larssons erfenis door Jan Stocklassa, true crime over de moord op de Zweedse premier Olof Palme.
Was november voor jullie ook een goede maand? Of zetten jullie alles op december om eventueel nog die Hebban Reading Challenge te halen?
Tot laters,
Greet