Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Recensie: Dag en Nacht van Romy Hausmann sleurt je mee naar de donkerste krochten van de ziel

op 16 augustus 2019 door

De schrijfster

Romy Hausmann werd in 1981 geboren in de voormalige DDR. Ze schreef twee boeken waarvan het laatste, Dag en Nacht vanaf 20 augustus verkrijgbaar is in de boekhandel. Het verscheen in februari 2019 in Duitsland on de titel Liebes Kind en veroverde al snel een plaatsje op de bestsellerlijst.

Romy was al op haar vierentwintigste hoofdredacteur bij een televisieproductiemaatschappij en dol op haar Gucci handtassen. Sinds de geboorte van haar zoon is ze parttime voor de televisie gaan werken omdat ze besefte dat ze niet echt gelukkig werd van alle overuren en het ellebogenwerk. Zelfs de zeven Gucci-tassen waren het toch niet helemaal. Ze besloot om daarnaast te gaan schrijven want van schrijven wordt ze gelukkig.
In 2014 verscheen haar eerste roman ‘Lisa heißt jetzt Lola und lebt in der Stadt’. In 2016 is ze bij het blog www.mymonk.de begonnen waar ze stukjes schrijft over de persoonlijke dingen en ervaringen die er voor haar echt toe doen.
In 2019 bracht ze haar jongste vrucht voort, de thriller Dag en Nacht’ . De in haar werk opgedane ervaringen met mishandelde vrouwen , oorlogsvluchtelingen en verwaarloosde kinderen, dienden haar tot inspiratie.

Romy is vastbesloten om door te gaan met schrijven. Wil je hier meer over weten? Lees dan haar artikeltjes op mymonk waarin ze vertelt over haar leven met haar zoon in een klein huisje midden in het bos. Ze hakt hout, verbouwt groenten en….ze schrijft.
Romy heeft ook een facebookpagina die ons leert dat ze dol is op bananen, puppies, rock en roll en wilde nachten.

De cover

De voorkant toont vier foto’s in collagevorm waaronder een huisje in het bos en een vrouw in een leeg ogende kamer. De kleuren zijn donker met felgeel licht. Het geheel ademt eenzaamheid en verlatenheid. De zwart met gele kleuren suggereren onveiligheid en dreiging. In witte letters staat de tekst ‘Als je ergste nachtmerrie bewaarheid wordt’. De titel ‘Dag en Nacht’ staat midden op de voorkant in grote witte letters. Inmiddels bekruipt me een gevoel van suspense gemengd met twijfel: durf ik dit boek wel te lezen?
De woorden op de achterzijde versterken dit gevoel. Hij wil controle… Hij neemt controle… Hij houdt controle…. Ieks, dit belooft behoorlijk eng te worden! Mijn nieuwsgierigheid raakt geprikkeld. Gruwel en griezel, dit belooft een spannende psychologische thriller.

De recensie

Dag en Nacht, het thrillerdebuut van Romy Hausmann is adembenemend spannend. De cliffhangers zijn niet van de lucht en het verhaal is onvoorspelbaar door de voortdurende plottwisten. De schrijfster brengt de karakters en hun gedragingen zo helder en geloofwaardig in beeld dat waanzin opeens heel normaal lijkt. Dag en Nacht sleurt je zonder pardon mee naar de donkerste krochten van de ziel. Huiver en geniet!

Het is veertien jaar geleden dat Lena verdween en de hoop om haar terug te vinden is stilaan verdwenen. Op een nacht wordt een gewonde vrouw aangetroffen met in haar kielzog een meisje dat zegt dat dit haar moeder Lena is. Beiden worden met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Als Lena’s ouders haar opzoeken in het ziekenhuis blijkt zij toch niet hun dochter te zijn, maar ze lijkt er verdomd veel op. En wie is Hannah, het evenbeeld van hun dochter toen ze net zo jong was als Lena? En wie is dan diegene die zich uitgeeft voor hun dochter?
En waarom werd zij opgesloten in een afgesloten hut in het bos met twee kinderen die niet de hare zijn?

Het verhaal gaat vooraf door een korte inhoud en een krantenbericht over de verdwijning van Lena. Daarna volgt een ijzersterke eerste zin die je meteen in het diepe gooit.


'Al de eerste dag ben ik alle besef van tijd, mijn gevoel van eigenwaarde en een van mijn kiezen kwijt geraakt. Daarvoor in de plaats heb ik nu twee kinderen en een kat'

Lena schetst haar gruwelijke situatie. De man die haar ontvoerde, houdt er een waar schrikbewind op na. Hij heeft haar en zijn kinderen opgesloten in een verduisterde hut en beslist wanneer het licht of duister is en zijn handjes zitten los. Onderwijl probeert ze te bedenken hoe ze hun vader kan doden.

Het verhaal is een aaneenschakeling van cliffhangers en plottwisten waardoor je het gevoel hebt in een emotionele achtbaan te zijn beland. De ontknoping is tot aan het eind volstrekt onvoorspelbaar en de spanning blijft continue aanwezig.

De schrijfster hanteert daartoe drie vertellers die allen niet het achterste van hun tong laten zien. Naast de ontvoerde Lena, komen dochter Hannah en Matthias- de vader van Lena- regelmatig aan het woord. Ze doen zich anders voor dan ze zijn waardoor het verhaal steeds net iets anders in elkaar blijkt te zitten dan verwacht. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid, zorgt voor behoorlijk wat spanning en levert een flink aandeel in de grote hoeveelheid plottwisten.


'Splatsj! Zo klinkt het als je iemand zijn hersens inslaat'

Dit zijn de woorden van Hannah tegen verpleegster Ruth die haar opvangt bij aankomst in het ziekenhuis. Ze vertelt dat ze met haar papa, mama en haar broertje in het bos woont en dat haar broertje de vlekken uit het tapijt probeerde te boenen na dat verschrikkelijke geluid ‘Splatsj’ waar hij zo van schrok. Hannah is een beetje apart, ze lijkt wat emotieloos en heeft weinig of een afwijkend begrip van anderen. Deels komt dat door de indoctrinatie van haar vader die onder andere verteld heeft dat mensen die naar school gaan, dom zijn. Maar ze blijkt ook Asperger te hebben. Dat creëert extra spanning omdat haar nuchtere en van alle emotie ontdane opmerkingen de bruutheid en het geweld nog schrijnender maken.


'Hij greep haar bij de keel. Dat had al vaker geholpen als ze een aanval had'

De personages komen gedurende het verhaal steeds beter uit de verf en zijn heel geloofwaardig. Alleen van Lena blijft het tot het laatst onduidelijk wat voor een mens zij is en wat er precies gebeurde. We maken haar vooral mee als slachtoffer, lijdend aan PTTS waardoor ze vastzit in haar angsten en ze voor ons vreemde keuzes maakt. Gezien haar toestand is haar gedrag echter geloofwaardig.
Toch is er wel nog een klein punt van kritiek op het gedeelte na de ontknoping. Hierin belooft de ontvoerde Lena om voor de kinderen te zorgen wanneer ze uit de psychiatrische instelling komen. Na zo’n gebeuren ga je je toch wel afvragen of die kinderen niet net zo gevaarlijk zijn als hun vader en of dit wel verstandig is.

Filosofie na de slachtpartij

Wat ook niet had gehoeven was de morele boodschap dat ‘het altijd liefde is die ons drijft. Hoe verwrongen, ziek en verkeerd begrepen het ook is’. Het leermoment is dat ‘liefde ons tot monsters maakt, ieder op zijn eigen manier’. Het is natuurlijk wel waar maar dit stukje vloeit niet natuurlijk voort uit de voorafgaande tekst. Het kwam te plotseling na al dat geweld en gruwel, er is te weinig naar toegewerkt en had daarom beter achterwege kunnen blijven.

Dag en nacht is een zinderende psychologische thriller die voortdurend verrast en je aandacht vasthoudt tot de overrompelende ontknoping. Het laat bovendien zien hoe verdriet mensen tot diverse gradaties van waanzin kan drijven, een cirkel die moeilijk te stoppen valt.

4 sterren



Reacties op: Recensie: Dag en Nacht van Romy Hausmann sleurt je mee naar de donkerste krochten van de ziel

Gerelateerd

Over

Romy Hausmann

Romy Hausmann

Romy Hausmann (1981) was hoofdredacteur bij een productiemaatschappij en werkt n...