Bloemlezing uit alle recensies van de winactie

op 06 april 2019 door

Van alle recensies die ingestuurd zijn, waarvoor hartelijk dank, volgt hier een bloemlezing. Het ene boek werd wat beter ontvangen dan het ander, vast staat dat de emoties van tijd tot tijd hoog opliepen en dat is wat we willen: geraakt worden door boeken! Dankzij uitgeverij Aspekt kreeg deze actie vleugels, nogmaals bedankt. (Hopelijk ben ik door de hectiek niemand vergeten te noemen, anders hoor ik het graag)

Drie deelnemers lazen Een briefje uit de hemel - Francisca Flinterman

‘Francisca laat zien hoe sterk en dapper ze is door haar verhaal als een roman uit te geven. Het is een aangrijpend boek geworden waarin de lezer mee kan voelen met hoe het leven in de Kring was en wat dit met een kind doet zegt Merel.

'In het derde deel van het boek als Francisca volwassen is en uit de sekte is worstelt ze nog steeds met haar leven en haar geloof.’ Dit deel had wat Marja betreft nog iets uitgebreider gemogen omdat hier ook de antwoorden lagen voor wat er zich eerder afgespeeld heeft.

Quote uit Guido's recensie

Flinterman geeft zich, via haar dagboeken, op een bewonderenswaardige wijze bloot: haar belevenissen, beslommeringen, vreugdes en verdriet deelt ze onvoorwaardelijk met de lezers, ... Dat doet ze op een vlotte manier, krachtig en zonder al te veel uit te deinen in bijkomstigheden. Het boek is nooit saai, ... integendeel. Eenmaal begonnen met lezen is het nog moeilijk weg te leggen, ....

Het Zeepaardje van Eugène Brands werd door vier lezers beoordeeld. De verwachtingen waren hooggespannen.

Helaas waren de reacties niet zo juichend, zo vond Joella dat het boek meer pagina's had mogen tellen om het verhaal meer diepgang te geven. Volgens *Wil* zijn de reacties van Resi op problemen waar ze mee te maken krijgt en de situaties waarin ze betrokken raakt, vaak erg egoïstisch en kinderachtig, zodat je weinig sympathie voor haar op kunt brengen en je jezelf ronduit begint te ergeren. Guido meent dat de andere personages in het boek maar oppervlakkig beschreven worden en Marieke besluit haar recensie met

Het zeepaardje belooft een spannende thriller te zijn, maar is het helaas niet.

Hoe divers de boeken zijn en daarmee ook de beoordeling blijkt uit het zeer persoonlijke leesverslag dat Mieke schreef over Denken aan Bandoeng van Annelies Oldeman.

Het onbegrijpelijke heimwee is waarschijnlijk veel later pas gekomen, voor ieder van ons op een andere wijze en op een ander moment.”

De schrijfster is de oudste van vier. Ze vertrekt op eenjarige leeftijd samen met haar, in Nederlands-Indië geboren, moeder Bep naar haar vader Leo toe, die werk gevonden heeft bij de spoorwegen op Soerabaya, Java. In het Nederland van de jaren dertig was er crisis en deze kolonie bood uitkomstAnnelies, in 1934 in Holland geboren, schrijft aan de hand van haar herinneringen en documentatie haar levensverhaal op, dat ze ‘Denken aan Bandoeng’ heeft genoemd. Na de oorlog besloot ze namelijk niet meer te voelen. Dan blijft het veilige denken over om je verslag te doen, zodat het verhaal niet verloren gaat.

Het hele verslag is hier te lezen, een mooie, ontroerende en pure leesbeleving.

Wilma Veltkamp en Edith recenseerden Wie ben ik? De zoektocht van Louis Godschalk door Koos Boorsma

Wilma

Het boek is zowel zijn levensverhaal als ook het zoeken naar wat het voor hem betekent om Jood te zijn. Als je de cover bekijkt zie je een jochie met een gebreid truitje en gebreide sokjes een beetje beschroomd in de camera kijken. Met een vinger raakt hij nog net een speelgoedhondje aan. De foto vertedert en is aanleiding om het boek op te pakken, de tekst op de cover en op de achterkant te lezen. Al met al een heel persoonlijk verhaal van een man die zich de vraag stelde: wie ben ik? En dit eigenlijk nog steeds niet goed weet, maar een die zijn zegeningen telt en een gelukkig man lijkt.

Edith heeft een blogspot met de bijzondere naam Boeken met een ster. De ster betekent in dit geval de jodenster. Dit boek past in dit genre

Het is een goed verzorgd boekje. Naast vele foto’s van documenten en familiekiekjes is er ook veel (misschien ietsje te veel?) ruimte voor bijlages, namen en begrippen. Normaal gesproken blader ik maar wat door bijlages heen, maar deze waren interessant om te lezen. Wat ik leuk vond, was de geschiedenis van Godschalk modewinkels, de mantelspecialist (M&S Mode). Het zijn fijne winkels, waar ik graag kom. Het is goed dat er aandacht besteed wordt aan de vergeten oorlogspleegkinderen. Er zijn in die tijd veel fouten gemaakt. Het wordt de hoogste tijd om hier openheid over te geven. Met de kennis van nu, moeten de kinderen toch ook geïdentificeerd kunnen worden? Er zijn de afgelopen jaren vele onbekende militairen uit de Tweede Wereldoorlog geïdentificeerd. Wat een rust zal het geven als de vraag ‘Wie ben ik’? na 75 jaar alsnog beantwoord zou kunnen worden.

Op haar blogspot schreef Edith naar aanleiding van dit boek een indrukwekkend artikel

Friese portretten - hoe een Vlaming Friesland ontdekt door Pieter Jan Verstraete  werd gelezen door Sandra, Hetty, Charlotte en Theonlymrsjo. Alle vier vanuit hun eigen achtergrond en verwachtingen.

Hetty vindt Friese portretten 'een leerzaam boek dat op een toegankelijke manier geschreven is en waarbij er steeds weer een verbinding gelegd wordt tussen de verschillende portretten. Doordat het oorspronkelijk als afzonderlijke opstellen geschreven zijn komt er nogal eens wat herhaling in voor, een herhaalde uitleg over een organisatie, beweging of tijdschrift, dit werkte voor mij niet storend. Juist door deze herhaling bleef het verhaal beter hangen omdat het voor mij toch vaak onderwerpen betrof waar ik weinig tot niets vanaf wist.
Het is geen boek om in één ruk uit te lezen maar eerder om rustig, met één of enkele hoofdstukken per keer, van te genieten en vooral te leren.' (het hele artikel is te lezen op haar blogspot)

Quote uit de recensie van Sandra

Als geïnteresseerde in Europese minderheidstalen, vond ik dit een prachtig en bijzonder interessant boek. Niet slechts interessant voor filologen, maar ook bijzonder wetenswaardige kost voor hen die geïnteresseerd zijn in de rijke geschiedenis van het Fries. Ik heb het boek met veel plezier gelezen en dank ASPEKt voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. Het boek is inmiddels zwervende in de historische vereniging van Leeuwarden, nadat het eerst met grote gelangstelling door mijn ouders is gelezen. Ook die waren bijzonder enthousiast.

Voor Charlotte geldt dat er erg veel informatie staat in het boek.

Ik liet deze informatie elke keer bezinken voor ik verder las. En zo las ik hoofdstuk voor hoofdstuk. Zelf had ik meer de idee dat ik zou lezen over de mij bekende Friezen zoals Grutte Pier en Abe Lenstra, maar dat was niet zo. De geportretteerden zijn nogal voorvechters van Friesland, en de taal Fries. En daar gingen zij ver in. Ik had mijn verwachting al bijgesteld, en daardoor kon ik meer genieten van het gedegen onderzoek en de voorvechters. Het boek staat bol van nationalisme, ook al is het geschiedenis. Eerlijkheidshalve was de combinatie nationalisme en herdenkingen in de meimaand geen goede combinatie. Maar als je dat allemaal naast je neer legt en ‘Friese portretten’ leest als geschiedenis krijg je een goed beeld van en inzicht in Fries nationalisme, letterkunde en de taal Fries door de eeuwen heen.

Theonlymrsjo merkt het verschil op met een fictie-boek

Als voornamelijk fictie-lezer ben ik gewend om dóór te lezen. Dat heb ik bij deze bundel ook gedaan. En dan bereik je op een gegeven moment wel even een verzadigingspunt. Want dan wordt het wel heel veel van hetzelfde, dezelfde namen, dezelfde ontwikkelingen, dezelfde resultaten, hetzelfde genootschap, dezelfde onderlinge discussies waardoor zo'n genootschap weer uiteenvalt in andere samenwerkingsverbanden en zo verder. Maar elk portret is natuurlijk weer net vanuit een ander persoonlijk perspectief geschreven en dat maakt deze bundel toch echt interessant. (de recensie is hier te lezen)

Holland Neutraal van Ton Sas werd gelezen door Theonlymrsjo:

Mijn wereldbeeld is door Holland Neutraal zeker verder verbreed en verdiept. Door de mate van achtergrondinformatie bij een ruim 100 jaar oude film ben ik mij nu ook weer meer bewust van de invloed van promotie, beeldvorming en presentatie. Mooie “bijvangst”.

Herinneringen aan Buchenwald van Bart van der Pot werd gelezen door 10eke en Selene

10eke

Hij schrijft op een duidelijke, bijna afstandelijke manier op hoe het er in de kampen waar hij verbleef, aan toe ging. Een verslag uit de eerste hand.

Selene

Hij vertelt het verhaal redelijk gedetailleerd, maar toch blijf je het gevoel houden dat hij de allerergste dingen niet verteld. Ook over hoe hij zich destijds voelde laat hij niet veel los. Met al deze details heeft Bart van der Pot dus de rest van zijn leven rondgelopen, zonder het er met iemand over te hebben. (De recensie is ook te lezen op haar weblog)

*Wil* las Daadkracht rond kamp Vught door Jan Brouwers Inger Schaap

Een gedeelte uit haar recensie:

In 1942 werd begonnen met de bouw van kamp Vught, waarbij ook de hulp van Nederlandse bouwvakkers werd ingeschakeld.

En het is hartverwarmend om te lezen hoeveel burgers eten, geld en bonnen inzamelden en fabrikanten hun producten beschikbaar stelden. Buiten dat die pakketten nodig waren om op krachten te blijven, gaven ze de gevangenen het gevoel dat ze niet vergeten waren.

Kortom, dit is een boek dat een andere kant van de oorlog belicht en laat zien dat er in een oorlog ook saamhorigheid is.

Stratenmaker van God geschreven door Piet van der Vloed was geen keuze van Hetty, maar werd als extra boek meegestuurd door de uitgever. Dit is een impressie van haar leeservaring

Soms krijg je een recensieboek dat je nooit zelf uitgekozen zou hebben, omdat het bijvoorbeeld van een genre is dat jou niet aanspreekt of omdat het een onderwerp heeft dat wel heel ver van je af staat. Het lezen van zo’n recensieboek kan dan een hele worsteling worden.

De humor waarmee Peter naar zichzelf kijkt en zijn slechte karaktereigenschappen indien nodig bekritiseert, geeft het verhaal een zeker luchtigheid mee die het in mijn ogen absoluut nodig heeft.

Toch bevatte het boek ook een gedeelte dat ver van mij afstond en wat maakte dat ik er af en toe maar met moeite doorheen kwam. De hoofdstukken die Peter schrijft voor zijn boek worden bijna woordelijk weergegeven en zijn voor iemand die niet gelovig opgevoed is en niet echt thuis is in de Bijbelse verhalen pittige kost. Dit was voor mij toch echt iets te veel van het goede en deed voor mij persoonlijk het boek geen goed.