Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Debutantenspanning

op 05 juni 2019 door

Deze maand staat de Hebban Reading Challenge in het teken van debuten en doorbraakboeken van eigen bodem. In dit artikel focussen we ons alleen op de debuten. Welke debuten zijn interessant om te gaan lezen en hoezeer kijken sommigen van ons naar een bekende naam bij het kopen van een boek? 

Een thrillerdebuut is dubbele spanning. Het verhaal moet de lezer laten sidderen en beven, maar naar alle waarschijnlijkheid doet de auteur zélf dat ook bij het verschijnen van zijn of haar boek. En als lezer is er toch een soort extra spanning tijdens het lezen. De verwachtingen kunnen door (buitenlandse) publiciteit erg hoog gemaakt zijn, maar eigenlijk heb je geen idee wat je kan verwachten. Dat kan zorgen voor enorme verrassingen óf een verpletterende teleurstelling.

Kiezen we sneller voor een gevestigde naam? Of storten we ons liever in een onbekend avontuur en kiezen we voor een debuut?
KarinaIk merk dat ik de laatste jaren, sinds ik actief ben bij de Thriller Club, een stuk meer debuten ben gaan lezen. Voor de Debuutprijs, de Schaduwprijs of voor een losse blog op onze Spot, het lijkt erop dat debuten steeds vaker in mijn handen terechtkomen. Daar ben ik wel blij mee, want nu ontdek ik vaker pareltjes die ik eerder gemist had. Toch moet ik helaas ook bekennen dat ik met enige regelmaat een debuut lees waarvan ik me afvraag waarom het uitgegeven is en dan blijkt het, helaas, regelmatig te gaan om een selfpubber. Een fenomeen dat enerzijds auteurs een mooie kans biedt om iets te publiceren, maar anderzijds zijn er niet voor niets uitgeverijen die het kaf van het koren scheiden. Het lukt debutanten vaak niet zo snel om mijn aandacht te trekken doordat de cover te veel lijkt op alles wat er op dat moment uitkomt of dat de achterflap me onvoldoende prikkelt. Aangezien ze allebei bij de marketing van een boek horen, is dat niet altijd terecht om de boeken daardoor te laten liggen. Note to self: in ieder geval vaker door de boekhandel struinen om de boeken te bekijken, want het levert me waarschijnlijk interessante nieuwe auteurs op om te gaan volgen!

JeanetIk vind het altijd leuk om nieuwe schrijvers te ontdekken! Ik beoordeel een debuut niet anders dan een ander boek, het gaat tenslotte om het boek, het verhaal, en niet zozeer om de naam op de cover. Natuurlijk is het heel bepalend hoe een boek aangeprezen wordt en of er veel of weinig publiciteit aan gegeven wordt. Maar als er te veel aandacht voor is en je denkt 'het debuut van het jaar' te lezen kan het ook erg tegenvallen. Andersom heb ik ook meegemaakt, dat je denkt dit debuut is zo goed, dat moet iedereen lezen en dan komt het niet van de grond. Dat vind ik dan altijd zo sneu voor de auteur en dan wil ik het boek overal promoten. Als ik moet kiezen tussen een bekende schrijver of een debutant, dan kies ik het boek dat mij het meeste aanspreekt en dan maakt het mij niet uit of het een debuut is of niet.

Evy: Ik vind debuten echt geweldig! Vooral als het standalones zijn. Gevestigde namen kunnen soms ook blijven hangen in hun 'trucje' en daardoor minder origineel uit de hoek komen. Debutanten neigen een frisse wind door de boekenwereld te laten waaien. Ik heb daar wel een bemerking bij. Qua schrijfstijl merk je soms dat een debutant nog de weg moet vinden. Er kunnen wat slordigheden in sluipen (die er trouwens door de eindredacteur uit moeten worden gehaald) en de stijl kan soms wat inconsistent zijn. Schrijven is net zoals alle andere zaken in het leven, als je het vaker doet, gaat het vlotter. Net dát kan je bij debutanten soms proeven, het oncomfortabele van sommige alinea's. Het is dan des te mooier om een auteur ook wat te volgen en te zien hoe ze groeien.

Aandacht voor debuten
Afgelopen maand is er veel aandacht geweest voor debuten op de Spot van de Thriller Club. Mede door het lezen van de shortlists van de Schaduwprijs en de Gouden Strop kwamen we al in contact met enkele nieuwe pareltjes. Je kan de beide artikelen over 'onze winnaars' hier en hier lezen. Sowieso is de shortlist van de Schaduwprijs eigenlijk elk jaar een bron van inspiratie voor spannende debuten.

Een debuut dat we zeker niet over het hoofd mogen zien, is dat van onze eigen Soraya Vink. Persona werd door de Thriller Club in dit artikel beoordeeld en voorzien van duimpjes. 

De Week van de Debutant komt er weer aan en dan geven enkele leden van de Thriller Club hun mening over een debuut dat ze hebben gelezen. Hou onze pagina dus in de gaten voor meer tips! Hebben jullie zelf een debuut gelezen uit onderstaande lijst? Dan mogen jullie tot 20 juni altijd input doorsturen naar ons.

Enkele  thrillerdebuten die verschenen (of nog verschijnen) in 2019
Elandsoog - Esther Quatfass
Onder invloed - Tamara Onos
De munt van Judea - Kefah Allush
Openbaringen - Miquel Bulnes
Vermist - Loes Leemans
Natan Z. - Arjen Alberts (lees hier het verslag van de buddyread)
Rechercheur de Klerck en het doodvonnis - P. Dieudonné
Dodelijke verleiding - Erik Jobben
De zwarte koning - Michael Kestemont
Dodenstoel - Johan Andersen
Het Carpa-complot - Heleen van den Hoven

Hebben jullie de afgelopen tijd een superleuk Nederlandstalig debuut gelezen? Zet je tip voor de andere volgers onder dit artikel neer! 

Groetjes,
Karina, Jeanet en Evy 



Reacties op: Debutantenspanning

Meer informatie

Gerelateerd