Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

Aan de debutant gevoeld: Chantal & Priscilla van Gastel

In aanloop naar de uitreiking van de Hebban Debuutprijs voor beste roman en beste thriller stellen we je de komende weken voor aan de genomineerden. Vandaag Chantal en Priscilla van Gastel, in het dagelijks leven zussen maar samen de sprong in het diepe waagden en een thriller schreven.

Wie zijn Chantal en Priscilla van Gastel en waarom zijn zij gaan schrijven?

P: 'Wij zijn Chantal en Priscilla van Gastel. Zonder jou is het eerste boek dat wij samen geschreven hebben, en ons debuut in het thrillergenre, maar Chantal had hiervoor al acht succesvolle romans geschreven.' 

C: 'Ik schrijf al sinds mijn kindertijd en heb altijd de (in het begin stille) wens gehad om van schrijven mijn beroep te maken. Priscilla had die wens niet, al vond ze het wel leuk om ideeën te verzinnen voor mijn verhalen. In onze kindertijd maakten we samen onze eigen prentenboeken en tijdschriften. En later heeft Priscilla mij ook heel vaak geholpen als ik vastliep met een verhaallijn in mijn boek. Zij was altijd de eerste die mijn manuscript las en van feedback voorzag.' 

P: 'Uiteindelijk bedacht ik het idee voor Zonder jou. In eerste instantie vond ik nog steeds dat Chantal het boek moest schrijven, maar omdat het verhaal zo’n ander karakter had, was ze daar huiverig voor. Ik zag er tegenop om zo’n groot project alleen op me te nemen, dus zo is het idee ontstaan om onze krachten te bundelen en het samen te schrijven. We wisten niet of het ons zou liggen, maar het is erg goed gegaan. We maakten vooraf steeds een planning voor de komende hoofdstukken en verdeelden de scènes dan. Zo hebben we allebei even veel geschreven.'

Weten jullie nog wanneer jullie voor het eerst aan iemand hebben verteld dat jullie bezig waren met het schrijven van een boek?

P: 'We hebben het niet meteen aan iedereen verteld, want we wilden eerst zeker weten of het ons zou lukken om samen te schrijven. Chantal heeft natuurlijk veel ervaring, maar voor dit boek moest zij haar werkwijze opnieuw uitvinden. Met z’n tweeën werken is heel anders dan alleen, al scheelt het denk ik wel dat wij elkaar als zussen heel goed kennen en begrijpen.' 

C: 'Uiteindelijk vonden we behoorlijk snel een uitgever voor ons zussenproject en toen kwam alles in een stroomversnelling en hebben we het ook wel aan wat mensen in onze omgeving verteld.' 

P: 'Niemand was er echt verbaasd over, terwijl het voor mij toch echt een grote stap was. Ik zag mezelf nog niet als schrijver en ik wilde niet overkomen als "het zusje dat opeens ook wil schrijven".'

C: 'Maar dat is helemaal niet aan de orde. Priscilla heeft zulke creatieve, authentieke ideeën. Daar ben ik soms jaloers op. En ze schrijft hartstikke goed. Ik ben juist blij dat ik met haar mee mocht doen.'

Hoe hoorden jullie dat jullie boek genomineerd is voor de Hebban Debuutprijs 2017?

'Via social media. Als auteurs én boekenliefhebbers volgen we Hebban natuurlijk al vanaf het begin.'

Wat was jullie eerste reactie?

'We zijn superblij! We hebben ontzettend mooie recensies gehad, en de reacties van de lezers hebben ons omver geblazen. Mensen mailden ons nadat ze ons boek gelezen hadden, en dan de volgende dag weer, en een dag later weer. Het boek, en vooral het einde, liet ze niet los. Maar ons boek is niet eerder genomineerd geweest voor een prijs, dus dat zou echt de kroon op ons “Zonder jou-jaar” zijn. Al is de nominatie op zich natuurlijk ook al een mooie eer.'

Hoe zijn jullie aan het onderwerp van jullie debuut gekomen?

'Het leek alsof het onderwerp steeds op ons pad kwam. Het begon met een documentaire die Priscilla zag over een klein jongetje. Het zat lief te spelen met blokken en ondertussen vertelde zijn moeder dat hij vanwege een ernstige gedragsstoornis hoogstwaarschijnlijk zou opgroeien tot een crimineel. Hij vertelde haar bijvoorbeeld regelmatig dat hij haar ooit dood zou maken. Het was schokkend om te horen dat zo’n onschuldig uitziend kind zich nu al zo gewetenloos kon gedragen. Daarna kwamen we er artikelen over tegen en zagen we een reportage van Louis Theroux over dit onderwerp. Het liet ons niet meer los. Priscilla bedacht al snel het heftige einde van ons boek en dat overtuigde Chantal meteen. We zijn toen heel uitgebreid research gaan doen. We hebben de stoornis van Mick niet benoemd, maar we wilden het waarheidsgetrouw neerzetten. Het is ook een onderwerp dat je met respect moet behandelen.'

Zit er een bepaalde gedachte achter de openingszin van jullie thriller?

'Hij is een paar keer veranderd, omdat we geschoven hebben met wat de openingsscène zou worden. De gedachte die erachter zit, is dat we de lezer meteen willen uitnodigen in het verhaal. Als je begint met lezen, moet je bijna meteen vergeten waar je bent en in de wereld van ons boek opgaan.' 

Wat vonden of vinden jullie het lastigste van het schrijven?

C: 'Ik denk dat we allebei andere struikelblokken hebben tijdens het schrijven en dat maakt ons als duo ook sterk. Ik ben niet zo’n planner. Mijn romans zijn sterk karaktergedreven en dat maakt dat de personages ook sterk de leiding hebben tijdens het schrijven. Ik maak wel hoofdlijnen, maar ik wijk daar ook regelmatig vanaf. En soms ga ik zitten om te schrijven, zonder echt een idee te hebben wat ik ga doen. Priscilla is daar allergisch voor. Zij is dus heel goed in het maken van schrijfschema’s en planningen (ons beroemde excelbestand). Daar heb ik veel aan gehad, want bij een thriller moet je het plot vantevoren heel goed bepalen. Priscilla was heel goed in het houden van de vaart in het verhaal en het bedenken van wendingen.'

P: 'Ik vond het best wel lastig om naast mijn baan voldoende schrijftijd in te plannen. Ik moest dus wel weten wat ik ging schrijven, want in de uren die ik vrij was, moest het ook gebeuren. Ik had niet de tijd om de personages me van alles te laten in fluisteren. Bovendien doen ze dat ook nooit bij mij, dus ik moet het echt bedenken en plannen. De combinatie tussen Chantal en mij werkte dus heel goed. We hebben nu een karaktergedreven thriller en dat mis ik altijd heel erg bij de meeste thrillers die ik lees. Dan is het plot heel spannend, maar heb ik geen binding met de personages.'

Hoeveel brieven/manuscripten heb jij naar uitgeverijen gestuurd om ze van jouw boek te overtuigen?

P: 'Nou, ik had natuurlijk een luxe positie. Via Chantal konden we zo bij HarperCollins op gesprek. Heleen Buth was jarenlang haar uitgeefdirecteur en zo kende ik haar natuurlijk ook. Zij geloofde meteen in ons idee. Het was vrij logisch om dit nieuwe avontuur met haar aan te gaan en HarperCollins was een interessante nieuwe speler op de Nederlandse markt, met een heel sterke marktpositie in het buitenland.'

C: 'Met mijn eerste boek lag dat natuurlijk iets anders. Ik heb er ruim zeven jaar over gedaan vanaf het moment dat ik durfde te erkennen dat ik de ambitie had om schrijver te worden, tot het moment dat ik uitgenodigd werd voor een gesprek bij een uitgeverij. Ik had geen connecties in de uitgeefwereld, dus ik ben van de zogeheten “slushpile” geplukt. Het is een lang verhaal, maar uiteindelijk was het in twee pogingen raak. Nadat mijn manuscript eerst afgewezen was, heb ik een originele manier van aanbieden bedacht. Ik schreef de eerste alinea van mijn aanbiedingsbrief vanuit het hoofdpersonage van mijn manuscript. Op de achterkant van de brief had ik een collage geprint die ik gemaakt had met tijdschriftenknipsels die de sfeer van mijn boek weergaven. Op die manier had de uitgever meteen een duidelijk beeld van wat ik te bieden had. Dat werkte. Ik kon bij twee van de drie uitgevers die ik had aangeschreven op gesprek komen.'

Hoe ver zijn jullie gegaan om je boek onder de aandacht te brengen?

P: 'Ook in die zin was dit een heel bijzondere manier van debuteren. Wij hadden meteen een heel drukke signeertour. Bijna vier maanden hebben we door het land getourd om boekenwinkels te bezoeken. We hebben optredens gehad op het Nederlands Thrillerfestival en de Vlaamse Boekenbeurs in Antwerpen. Op social media hebben we in aanloop naar de lancering teasers en previews van ons boek gedeeld. We hadden een grote boekpresentatie en een event voor bloggers. En we hebben heel veel interviews gegeven voor online en gedrukte media.' 

C: 'Het was heel erg druk, maar als auteur ben je natuurlijk ontzettend blij als je je boek weer ergens onder de aandacht kunt brengen. Dus alle kansen grijp je met beide handen aan.' 

P: 'Ik ben er heel dankbaar voor, maar het was ook overweldigend. Chantal is hier in de loop der jaren langzaam in gegroeid, maar bij mij was alles meteen op volle sterkte. Als debutant voel ik die druk wel extra. Daarnaast speelden er ook verwachtingen mee van de trouwe lezers van Chantal.' 

C: 'Ook voor deze nominatie hebben we online campagne gevoerd om onze lezers in te zetten. Maar nu is het natuurlijk aan de jury. We vinden het ontzettend spannend en hopen heel erg dat we winnen. We mogen niet klagen over het succes van ons boek, maar onder de thrillerlezers hebben we echt nog wel een publiek te veroveren. De Hebban Thrillerdebuutprijs zou daar enorm bij helpen! We wachten in spanning af!'


Zonder jou is verschenen bij HarperCollins Holland | Auteursfoto Chantal en Priscilla van Gastel: Wim van Hulst    

Meer lezen?

Benieuwd naar deze genomineerde debuutthriller? Lees dan het fragment.

Lees een fragment uit Zonder jou



Over de auteur

Hebban Redactie

1144 volgers
52 boeken
1 favoriet


Reacties op: Aan de debutant gevoeld: Chantal & Priscilla van Gastel

 

Gerelateerd

Over

Chantal van Gastel

Chantal van Gastel

Chantal van Gastel (1980) is de bestsellerauteur van o.a. Zwaar verliefd!, Zwaar beproefd!, en Zwaar verguld! In 2009 werd Van Gastel door de bezoekers van Chicklit.nl verkozen tot beste Nederlandse c...

Priscilla van Gastel

Priscilla van Gastel

Met haar zus Chantal van Gastel debuteerde Priscilla van Gastel als thrillerschrijver. Samen schreven zij Zonder jou.