×

Column /

Betaalde recensie-exemplaren?

5 reacties
Vorig jaar was ik voor het eerst op de boekenbeurs in Antwerpen. Het is een geweldig evenement voor mensen die graag hun boeken willen laten signeren door auteurs, interessante lezingen willen volgen, of interviews willen aanschouwen op een van de vele podia. Voor netwerken - als bloggers - is het echter minder geschikt. Toch legden wij contact met een vertegenwoordiger van een van de aanwezige uitgeverijen wat mij inspireerde tot de vraag van vandaag.

Als iemand die al twee keer eerder de boekenbeurs bezocht ging ik er niet naar toe met de intentie om recensie-exemplaren te scoren voor Craving Pages. Sterker nog, dat verwacht ik niet eens tijdens de boekenbeurs. Het evenement is namelijk veel meer gericht op de interactie tussen consument en uitgever dan op de band tussen pers en uitgever. Daar heb ik ook geen enkel probleem mee.

Ook de overige boekbloggers die aanwezig waren rekenden niet op gratis boeken, of op geweldige netwerkgelegenheden - met als enige uitzondering dat we Holly Black en Cassandra Clare mochten interviewen natuurlijk.

Tijdens het verkennen van de beurs werden we echter bij een kraam aangesproken door een medewerker van de uitgeverij die heel enthousiast vertelde over de Young Adult en fantasyboeken binnen hun fonds. Wij vertelden tevens enthousiast over onze bezigheden als bloggers en al snel werden ons diverse boeken in de hand gedrukt met de belofte dat wij ze mochten hebben mits we er een recensie over wilden schrijven op onze blogs.

Nu waren we met een vrij grote groep - allemaal bloggers - en toen we allemaal een keuze hadden gemaakt uit het aanbod (zoals ons was aangeboden door de vertegenwoordiger) moesten we uiteraard een sticker laten zetten over de barcode ten teken dat ze boeken niet waren gestolen.

Bij de kassa stond echter een tweede vertegenwoordiger van dezelfde uitgeverij die het he-le-maal niet zag zitten om zoveel bloggers een gratis recensie-exemplaar te verstrekken. Met een zure blik kreeg ik en stickertje op mijn boek, en enkele bloggers die achter mij aan waren gesloten kregen ook een sticker... maar bij de laatste twee hield het op!

Opeens moesten twee bloggers vijf euro per recensie-boek betalen!

De vraag van vandaag is hierop geïnspireerd en luidt:

Ben jij bereid om een (verlaagd) bedrag te betalen voor recensie-exemplaren?

Als iemand die regelmatig recensie-exemplaren ontvangt - dankjulliewel lieve uitgeverijen - vind ik het ook belangrijk om regelmatig een uitgeverij te steunen door zelf naar de boekhandel te gaan. Daarnaast investeer je als blogger natuurlijk ook in reiskosten of toegangskaartjes voor evenementen en auteurinterviews én bied je het boek in kwestie publiciteit op je blog.

Om die reden ben ik ook pas - heel voorzichtig - recensie-exemplaren gaan aanvragen toen mijn bezoekersaantallen een punt hadden bereikt waarop ik dacht: 'Nu heb ik uitgeverijen/auteurs ook echt iets te bieden in ruil voor een recensie-exemplaar'.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hadden gereageerd als je in de schoenen had gestaan van die laatste twee bloggers in de rij. En wat je vindt van 'betaalde recensie-exemplaren'.

Praat mee in de comments hieronder.