Advertentie

Hebban vandaag

Column /

Boekenweek 2018 | Boekverkopersblog door Anouk van der Zee van Bek, Boeken en Bijzonders

door Anouk van der Zee 7 reacties
Het is Boekenweek! En dat ontgaat geen lezer, want het regent activiteiten, nieuwe titels én het boekenweekgeschenk (en -essay). Maar nóg ingrijpender is de Boekenweek in het bestaan van de boekverkoper. Het is een van de leukste weken in het jaar, maar ook een van de drukste, dus het is even hard aanpoten. En dan moet er ook nog iets met een thema. Boekverkoper Anouk vindt er wat van...

Stuiterend enthousiasme

door Anouk van der Zee

Hoe belangrijk is het thema van de Boekenweek? Voor de boekenliefhebbers die boeken kopen waarschijnlijk niet zo heel erg. Vaak merken we dat onze klanten nieuwsgieriger zijn naar de auteurs van het Boekenweekgeschenk en –essay. Als we in een gesprek het thema ter sprake brengen, reageren mensen gewoonlijk wat verrast dat er eentje is. Voor hen maakte het natuurlijk ook niet zoveel verschil. Je koopt een boek dat je baseert op je persoonlijke smaak. Het stond waarschijnlijk al even op je verlanglijst, en de Boekenweek is het perfecte moment om het te kopen. Al zul je bij het zien van een online tiplijst of onze thema-boekentafel waarschijnlijk wel even blijven staan om te kijken. Wie weet zit er een leuke tip bij.

En hoe belangijk is het thema voor de boekhandelaren? Laten we zeggen... we nemen het voor lief. Het idee erachter is heel positief en motiverend voor het boekenvak. De Boekenweek krijgt elk jaar een fris, nieuw design gebaseerd op het huidige thema. Zo ziet het er elk jaar anders uit en verveelt het nooit. Daarnaast legt het thema ook een accent. Met elke nieuwe Boekenweek focussen we op een ander aspect van onze literatuur. Zo laat het zien hoe breed en genuanceerd het Nederlandse boekenaanbod is. Dat is op zichzelf al een feestje waard. 

En hoe belangrijk is het thema voor de boekhandelaren? Laten we zeggen... we nemen het voor lief.

Je zult je intussen wel afvragen waarom ik het een noodzakelijk kwaad noem. 

Ook al is het thema voor de leesfanaten niet zo belangrijk, voor de boekhandels is het de focus van onze Boekenweek campagne. Al ons promotiemateriaal is erop gebaseerd (de vlaggen, de posters, de stickers, de goodies, de stoepborden...). Hier decoreren we de winkel mee. We kunnen het thema wel negeren, maar waarom zou je dan iets ophangen met een majestueus hert op een grasgroene achtergrond? Gebruik dat hert!

Alleen... wat als je nou helemaal niks met het thema hebt? Elke boekhandelaar treft weleens een jaar waar ze niks mee kunnen. Zo vond ik het thema van vorig jaar, “Verboden vruchten”, vreselijk. Geen enkele ruimte voor subtiliteit, of een eigen invulling. (Het boekenvak pushte massaal de erotische literatuur. Logisch, maar zooo cliché.) Persoonlijk hou ik ervan om een eigen draai aan het Boekenweekthema te geven. Iets waar je niet zo snel aan denkt, maar als je het ziet snap je meteen waarom we daarvoor kozen. Iets nieuws en verrassends. 

Natuur (het thema voor deze Boekenweek, voor de boekenlezers die het inderdaad weer even vergeten waren) is geen gemakkelijk thema. De Boekenweek focust traditioneel gezien voornamelijk op fictie, niet op non-fictie. Het is wel een goed moment om je tuinboeken, boswachterdagboeken, vogelkijkgidsen en paddenstoelenwijzers in het zonnetje te zetten. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik daar persoonlijk nog niet wild enthousiast van word. Ik ben alleen een buitenmens als het betekent dat ik met een boek lekker in het gras kan zitten lezen. 

Dus wat te doen? Hier komt je creativiteit om de hoek kijken, want je wilt toch enthousiast worden van het Boekenweekthema. Dat was het moment waarop ik besefte dat mijn geliefde boeken op papier gedrukt zijn. En papier komt van de natuur! Maar het begon natuurlijk al veel eerder dan dat. De oermensen tekenden hun verhalen op grotwanden. Ongelofelijk dat we die nu nog steeds kunnen bekijken. Later waren het kleitabletten, papyrus en perkament. 

De link was snel gelegd. Tijd om terug te geven aan de natuur, door onze dankbaarheid te tonen voor al die verhalen. Van de klassiekers die bewaard zijn gebleven zodat we ze vandaag nog steeds kunnen lezen, maar ook voor alle nieuwe boeken die jaarlijks verschijnen. Die nog steeds in grote aantallen gekocht en verslonden worden, en geliefd zijn. Vertel mij maar eens dat jij daar niet wild enthousiast van wordt!

Het betekent dat “natuur” voor ons een hele persoonlijke campagne wordt deze Boekenweek. Uiteraard gaan we tiplijsten maken van natuurrijke literatuur, en onze mooiste non-fictie natuurboeken. Maar we delen ook persoonlijke boekenherinneringen, redenen waarom we verliefd werden op lezen. Wanneer je als boekhandelaar een connectie hebt met een thema, ben je meer betrokken bij de Boekenweek. Heerlijk voor ons, want we staan er voor 100% achter. Maar ook voor onze klanten, die blij worden van ons stuiterende enthousiasme.

We kijken met beven uit naar het thema van volgend jaar.

 

Anouk van der Zee is bedrijfsleider van Bek, Boeken & Bijzonders in Veghel.
  


Over de auteur

Anouk van der Zee

184 volgers
1026 boeken
23 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Boekenweek 2018 | Boekverkopersblog door Anouk van der Zee van Bek, Boeken en Bijzonders