×

Dossier /

Book review: Anthologie - Songs of Love and Death

Oude bekenden, nieuwe geliefden en intrigerende verhalen.
De verhalenbundel 'Songs of Love and Death' (2011) is samengesteld door George R.R. Martin, bekend van 'Het lied van vuur en ijs', en Gardner Dozois, schrijver en oud-redacteur van het tijdschrift 'Asimov's science fiction'. Gezamenlijk hebben deze twee heren bijna 100 jaar ervaring op het gebied van fantasy en sciencefiction, genoeg om een degelijke verhalenbundel samen te kunnen stellen.

Het overkoepelende thema van 'Songs of Love and Death' is 'star-crossed lovers', oftewel: ware liefde tussen twee personen die om wat voor reden dan ook niet bij elkaar kunnen zijn. Aan dit thema geeft elke auteur zijn of haar eigen draai, de één wat positiever dan de ander. De verhalen omspannen het hele gebied van sciencefiction en fantasy: weerwolven, ruimteschepen, feëen en superhelden, ze komen allemaal voorbij. Dit zorgt dat het boek zelfs voor mensen die niet van romantische verhalen houden, zoals ondergetekende, veel te bieden heeft.

Wanneer je zeventien auteurs bij elkaar zet, is het onmogelijk om geen favorieten te hebben en onwaarschijnlijk dat je met alle auteurs bekend bent. Populaire auteurs als Tanith Lee en Jim Butcher houden hier hun reputatie wederom hoog. Echter, deze verhalenbundel is een goede introductie tot werk van schrijvers die je misschien nog niet kent, of die normaal net buiten het genre vallen. Elk verhaal wordt voorafgegaan door een korte introductie tot de auteur en zijn of haar werk, en waar nodig wordt er achtergrondinformatie over het verhaal gegeven.

De kwaliteit van de verhalen is over het algemeen hoog: vaker dan eens was ik teleurgesteld dat het verhaal uit was. De verschillende onderwerpen, schrijfstijlen en interpretaties van star-crossed lovers, fantasy en sciencefiction zorgen voor een diversiteit aan verhalen die voor ieder wat wils heeft. Zo gaan we van een magisch kasteel in het korte en indrukwekkende 'Demon Lover' naar de ruimte in het licht tragische 'The Wayfarer’s Advice'. Het is meer dan logisch dat niet elk verhaal iedere lezer evenveel aanspreekt, maar elk verhaal is goed geschreven. Dit, met het feit dat alle verhalen tussen de 26 en 60 bladzijden zijn, zorgt dat je ook de verhalen die normaal net buiten je interesse vallen, in één adem uit leest.

Met 17 verschillende verhalen en auteurs, zijn er uiteraard verhalen waaraan wat kleine haken en ogen zitten. Wanneer je onbekend bent met het werk van de auteur, heb je soms de eerste paar bladzijden geen idee in welk tijdperk of wereld het verhaal zich afspeelt, zoals bij het verhaal 'After the blood'. Als geoefende fantasy- en sciencefictionlezer ben je hier wel aan gewend; je kan vaak het beste gewoon doorlezen, dan wordt alles vanzelf duidelijk.

In sommige verhalen lijkt veel meer te zitten dan wat je als lezer te zien krijgt, alsof een schriijver een heel boek in 40 bladzijden wil proppen. Dit gebeurt bij het verhaal 'You, and you alone'. Wat gebeurt er nog meer? Hoe verloopt dit? Het verhaal smeekt om meer dan 40 bladzijden, ook omdat het het enige verhaal is over een homoseksuele liefde in het boek. Het laatste puntje van kritiek is hoe sommige verhalen vervallen in cliché: alles komt goed en iedereen is gelukkig. Gelukkig is dit niet bij alle verhalen het geval, zoals te verwachten is met een redacteur als George R.R. Martin.

Al met al is 'Songs of Love and Death' een aanrader aan eenieder die zo nu en dan graag een verhaal leest. Of voor diegene die op zoek is naar nieuwe schrijvers om te lezen, series om te volgen. Of gewoon voor iemand die voor het slapen geen 'gewoon' boek kan lezen, want je wilt toch weten wat er verder gebeurt en voor je het weet is het drie uur later. Dit risico is kleiner met een verhalenbundel, maar toch niet helemaal verdwenen. De verhalen zijn individueel tussen de twee en de vijf sterren waard. De hoeveelheid verhalen gecombineerd met de diversiteit en de aanwezigheid van parels van Diana Galbadon, Neil Gaiman en Robin Hobb maken dit boek een compleet geheel dat een plekje in de boekenkast waard is.

Tanja Krone

25 volgers
227 boeken