×

Dossier /

Book review: Emily Croy Barker - The Thinking Woman's Guide to Real Magic

The Thinking Woman’s Guide to Real Magic is wat Jane Austen zou hebben geschreven als ze in onze tijd had geleefd en de voorkeur had gegeven aan fantasy. Een pakkend verhaal met personages van vlees en bloed, die je bij tijd en wijle het bloed onder de nagels vandaan halen en op wie je tegelijkertijd hopeloos verzot bent.

Nora staat op een dood punt: haar vriend heeft haar verlaten voor een ander en haar academische carrière raakt in het slop. Tijdens een wandeling raakt ze verdwaald en belandt ze in een magische wereld waar het leven één groot feest is. Pas nadat ze de charismatische, aantrekkelijke Raclin heeft getrouwd, ontdekt ze dat ze een gevangene is in deze nieuwe wereld. Ze kan zich alleen nog wenden tot de magiër Aruendiel, die haar het enige kan leren waarmee ze kan overleven: de kunst van de ware magie. Maar of hij dat wil…

Het debuut van Emily Croy Barker leest niet als een debuut. Integendeel. Het leest als het werk van een ervaren schrijfster, die met een paar treffende omschrijvingen een geloofwaardige nieuwe wereld in het leven kan roepen. Een wereld waar het leven zo anders is, en tegelijkertijd zo realistisch, dat je als lezer zou zweren dat Barker er zelf is geweest. Magische spreuken en smerige potten, Barker behandelt ze allemaal met zo veel liefde en zorg dat ze de indruk wekt dat deze wereld werkelijk maar om de hoek is… als we maar goed genoeg zouden kijken.

Maar Barker heeft meer dan alleen maar een vaardige pen en een oog voor detail. Ze heeft mensenkennis. In dit boek geen oppervlakkige personages, geen clichématige dialogen. Ze heeft begrepen dat in onze wereld geen enkel mens slechts de som is van één karaktertrek, en maar weinig mensen altijd hetzelfde blijven. En zo heeft ze ook haar personages in de Guide beschreven, die net als echte mensen veranderen, zichzelf ontwikkelen en nieuwe inzichten krijgen. Ze beschrijft ze met een gelaagdheid die bewonderenswaardig is. Helden kunnen schurken zijn; schurken zijn slachtoffers; moordenaars proberen er ook maar het beste van te maken. Nora’s reactie op haar nieuwe omstandigheden is kostelijk – in haar gewenningsproces aan deze nieuwe wereld is ze een bijzonder geloofwaardig product van ons 21e-eeuwse individualisme. De manier waarop de onderlinge relaties tussen de personages zich ontwikkelen, voelt natuurlijk en gaat gepaard met ongemakkelijke momenten die voor iedereen herkenbaar zijn.

Kortom, Barker overtuigt met dit debuut als een schrijver van wie we nog veel gaan horen. Voor wie hield van Jonathan Strange & Mr. Norell van Suzanna Clarke of War of the Flowers van Tad Williams is dit boek een absolute aanrader. En voor wie hield van Pride and Prejudice natuurlijk. Maar om die link te begrijpen, moet je maar de Guide lezen…

4 sterren

Esther Scherpenisse

13 volgers