Advertentie

Hebban vandaag

Dossier /

De invloed van YA-bloggers

door Bentevdwouw 5 reacties
De populariteit van het Young Adult-genre kent een bijzonder fenomeen: de opkomst van de YA-boekblogger. Uitgeverijen maken dankbaar gebruik van het enthousiasme van deze lezers die hun ervaringen op het web delen. Maar welke invloed hebben Nederlandse én buitenlandse Young Adult-bloggers werkelijk op de boekenmarkt?

Het gaat goed met de boekenmarkt voor jongeren. Volgens een artikel begin juni in het Algemeen Dagblad gaat de leestijd dan wel achteruit, in het Young Adult-genre is daar weinig van te merken. Lezen wordt zelfs een gemeenschappelijke hobby. Want vooral online lijken jongeren elkaar op te zoeken, zo stelt de krant. Er wordt over de boeken nagepraat op sociale media, zoals Facebook en Instagram, maar ook op online communities als Hebban. Bovendien is er zo ook een markt ontstaan voor Young Adult-bloggers. Zijn we al net zo ver als de boekbloggers in het buitenland? En in hoeverre beïnvloeden die Nederlandse én buitenlandse Young Adult-bloggers de boekenmarkt?  

Laten we eerst kijken naar de populariteit van Nederlandse boekbloggers. Hoewel er weinig officiële cijfers te vinden zijn, komen we dankzij een vluchtige zoektocht op internet al tot de ontdekking dat boekenblogs binnen het Young Adult-genre geliefd zijn. Tientallen websites en blogs schrijven over boeken binnen dit genre. Van grote websites als Zonenmaan en Adorablebooks tot kleine virtuele boekenhoekjes waar zo nu en dan op gepost wordt. Allemaal behandelen ze grotendeels boeken voor jongeren.  

Ook Joost Zuijderduijn van de blog Nerdygeekyfanboy ziet de markt van de boekbloggers groeien. ‘De community is de laatste tijd enorm gegroeid. Veel bloggers zijn gestart met het schrijven over boeken en ik merk dat iedereen steeds vaker online te vinden is. Daarnaast komen Young Adult-bloggers ook steeds vaker naar evenementen en worden ze actiever in de boekenwereld.’  

Kijken we naar de social media van de grotere boekenblogs, dan komen we al een stuk verder. Adorablebooks kent op moment van schrijven maar liefst 2150 fans op Facebook, voor Serendipitybooks staat de teller op 2051 volgers. Veel websites en blogs, waaronder Zonenmaan, hebben de mijlpaal van 500 likes bereikt. Ook Instagram is een goed sociaal medium voor de Nederlanse YA-fanaten, en daar hoef je niet eens een blog voor te hebben. Kijk bijvoorbeeld naar Booksandteacups, een Nederlands account met maar liefst 40.7 k volgers. Ook uitgeverij Luitingh Sijthoff is fan van social media. ‘Instagram, Facebook, Twitter en Youtube laten een boek online tot leven komen, dat kan de verkoop van het boek versterken,’ aldus Jill Top, verantwoordelijk voor de marketing en publiciteit van de uitgeverij.  

Samenwerken  

Zijn de YA-bloggers in het buitenland net zo populair? Daar kunnen we standvastig ‘ja’ op zeggen. Ook hier is de boekverkoop gestegen volgens de website Flavorwire: ‘Ben jij een volwassene die YA-romans leest? Gefeliciteerd, je redde het boekenvak in 2014.’ Aan het aantal resultaten in Google te zien, kunnen we best geloven dat bloggers hieraan meegeholpen hebben. Er zijn honderden websites te vinden. Zoveel zelfs, dat er veel overzichten te vinden zijn met een top tien of meer. Via zo’n overzicht van Epicreads.com stuiten we onder andere op Paper Fury, een populaire blog met maar liefst 2164 volgers op Bloglovin’. Op Instagram heeft ze er nog meer: tegen de tienduizend aan. De website van Little Book Owl heeft maar liefst 41 duizend volgers op hetzelfde sociale medium.  

Wat opvalt als we de Nederlandse en buitenlandse blogs met elkaar vergelijken, is dat de Nederlandse bloggers het Young Adult-genre vaak combineren met andere genres op de website. In het buitenland zijn er veel vaker blogs opgericht enkel voor young adults. Een reden hiervoor kan zijn dat de boekenmarkt in onder andere Amerika ook veel groter is. Hier verschijnen bijna dagelijks nieuwe YA-boeken, terwijl dit bij ons (nog) niet het geval is. Dat maakt ook dat de markt voor bloggers veel groter én populairder is in landen als Amerika en Engeland.  

Kijken we echter naar de invloed van boekbloggers op de markt, dan is het verschil tussen binnen- en buitenland al kleiner. Voor een redelijk kleine boekenmarkt worden Nederlandse bloggers daar veel bij betrokken. Zo hebben zowel Blossom Books als Best of YA, onderdeel van uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, hun eigen YA-ambassadeurs, die vaak ook bloggen op een eigen website. Er bestaan perslijsten en bloggers worden vaak uitgenodigd voor verschillende evenementen en boekpresentaties. Volgens Best of YA gaan de samenwerkingen zelfs verder dan dat. ‘Het is erg leuk om te brainstormen met bloggers of discussies aan te zwengelen over uitdagingen waar uitgevers tegenaan lopen,’ aldus uitgever Susanne Diependaal.  

Ook Lotte Dijkstra, redacteur bij Blossom Books, geeft aan dat samenwerkingen met bloggers veel gedaan worden. ‘We nemen ze in principe mee in elk marketingplan en proberen altijd iets leuks te verzinnen of een interessante samenwerking te organiseren. Zo hadden we bijvoorbeeld de Lobsters Awkward Date, de Simon/Oreo-bakwedstrijd en presenteerden we in juni voor het eerst exclusief onze aanbieding aan bloggers.’  

 

Voor en door young adults  

Echter gaan uitgeverijen niet met elke blogger in zee. Zo zegt Jill Top dat ze vooral bloggers benaderen die iets ‘extra’s’ hebben. ‘Daarmee bedoel ik bloggers met bijvoorbeeld een sterke Instagram-feed en een mooi aantal followers. Foto-content werkt, en dat vind ik dan ook belangrijker dan een blogger die op Twitter een groter aantal volgers heeft en zich bij wijze van spreken suf Twittert over zijn/haar gelezen boeken.’  

De reden dat uitgeverijen steeds nauwer contact hebben met deze bloggers, ligt uiteindelijk aan de lezers van zo’n blog. Lisa Park van Leave No Story Behind zegt hierover: ‘Nederlandse boekbloggers zijn erg sterk in het enthousiasmeren van andere lezers. Een promotiepraatje van een uitgever is leuk, maar dat is minder overtuigend dan een enthousiast artikel van een blogger.’ Dijkstra vult aan: ‘Het contact van de blogger met de doelgroep maakt het interessant. Dat komt omdat ze meestal de doelgroep zijn en dus precies weten wat wel en niet werkt. Ze zijn een belangrijk en zichtbaar onderdeel van de YA-community en een aantal hebben inmiddels een dusdanige naam opgebouwd dat lezers op hun oordeel vertrouwen.’  

Luitingh Sijthoff schakelt voor dezelfde reden bloggers in: ‘Voor YA-bloggers geldt dat ze precies de doelgroep bereiken (en zijn!), en we merken dat het lastiger is om de YA-lezer te bereiken met andere media.’ Hier sluit Best of YA zich weer volledig bij aan. Volgens Susanne Diependaal zijn bloggers in een tijd waarin veel mensen boeken online willen bestellen, een heel belangrijke stap voor uitgeverijen. ‘Zo bereik je immers direct de consument en als het goed is nog een grotere groep erbij (de volgers van die bloggers).’  

Invloed hebben ze dus, die Nederlandse bloggers. Echter zitten hier grenzen aan. Zo geeft Dijkstra aan dat de mening en aandacht van bloggers een boek niet maakt of kraakt. ‘Of een boek een bestseller wordt heeft te maken met veel meer factoren. Een voorbeeldje: de ‘Grisha’-trilogie van Leigh Bardugo kreeg 45 (!) vijf-sterren-recensies, maar dit zien we niet per se terug in de sales.’  

Unieke verbondenheid  

Ook de buitenlandse boekbloggers staan er goed voor. Zij werken evengoed nauw samen met uitgeverijen in de vorm van evenementen, georganiseerde interviews met internationale auteurs en gesponsorde content. Hier zijn vooral de boektournees populair. Bij deze virtuele tours vragen auteurs en uitgeverijen aan verschillende blogs of ze een bepaald boek op een bepaalde dag uit willen lichten door een artikel te schrijven. Kennelijk hebben de buitenlandse bloggers het voor het kiezen met deze blogtours, want door een vluchtige blik op het internet ontdekken we al snel dat er complete gidsen bestaan over hoe je zo’n blogger aan je kunt binden. Ook Publishers Weekly is dit opgevallen. In een artikel wordt gezegd dat het logisch is dat bloggers betrokken worden bij de marketingplannen van een boek. ‘Blogs staan nu op een derde plek van meest invloedrijke digitale bronnen voor consumenten die een aankoop doen. Dat is natuurlijk een van de redenen dat we bloggers betrekken bij de lancering van onze boeken.’ Daarmee lijkt het erop dat buitenlandse bloggers net wat verder gevorderd zijn als het gaat om de invloed op de markt.   

Niet alleen zijn blogs in het buitenland, waaronder vooral die uit Amerika en Engeland, groter dan die in het binnenland, ook hebben ze hoogstwaarschijnlijk net wat meer invloed op de markt en zijn ze verder gevorderd. Toch doet Nederland het zeker niet slecht, beaamt ook Nerdygeekyfanboy: ‘In het buitenland zijn bloggers weliswaar groter, maar in Nederland is er een veel hechtere groep die door het grote gros van de Young Adult-lezers wordt herkend. Dat maakt de Nederlandse boekbloggers enorm sterk.’ De buitenlandse markt mag dan groter, sterker en beter zijn met betrekking tot het bloggen, in Nederland zijn we hard op weg naar net zo’n mooie toekomst. Inclusief die eigenschap die Nederland zo uniek maakt: verbondenheid. Zowel met de uitgeverijen als met de lezers.      

Meer lezen over YA-boeken? Bekijk deze artikelen eens of volg de Hebban Young Adult genrepagina.              

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

  



Over de auteur

Bentevdwouw

164 volgers
53 boeken
0 favorieten


Reacties op: De invloed van YA-bloggers

 

Hebban Spots

Het Boekbloggers Café

233 volgers

Ben jij boekblogger, bezoek je graag boekenblogs, wil je graag boekblogger worden? Ontdek hier de Hebban Boekenblogs, start er zelf eentje (samen of alleen) en laat je inspireren. Uitbaters van...

Liefde voor YA

645 volgers

Welkom bij "Liefde voor Young Adult"! We zijn dol op YA-boeken en willen onze liefde hiervoor graag met jullie allemaal delen. Je kan hier samen met ons praten en discussiëren over alles wat met...