Nieuws /
Strijdhaftige duotoon voor Albertalli's Simon
Albertalli's in Amerika bejubelde boek, waarvan de filmrechten al zijn verkocht aan Fox 2000, gaat over een zestienjarige jongen, Simon Spier, die op jongens valt. Als een e-mail van hem naar zijn online vriendje in verkeerde handen valt, ligt zijn geheim op straat. Hij kan nu niet veel langer wachten met zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid. Simon vindt eigenlijk dat het niemand iets aangaat en voelt zich onder druk gezet.
Het 'verplicht' uit de kast komen, wat Simon in het boek meemaakt, is een relevant en actueel thema. In het boek wordt aangestipt waarom je je eigen moet verantwoorden voor je seksualiteit en waarom er altijd in die standaard van 'blanke heteroseksueel' wordt gedacht. Uitgeverij Blossom Books gaat samen met Simon de strijd aan tegen deze stugge vooroordelen met de hashtag #jointheSimonMovement.
Het uitgeven van dit nieuwe boek in twee uitvoeringen (van de hand van Lennart Wolfert) hoort bij deze campagne. Spiteri zegt hierover: 'Het boek draagt de boodschap uit dat het labelen van mensen onzin is, het gaat om zijn of haar 'inhoud'. Met de twee covers willen we hetzelfde in gang zetten: boekhandelaren of mensen die online hun aankopen doen, kunnen niet kiezen voor de ene of de andere variant, de boeken krijgen hetzelfde ISBN. Het gaat namelijk niet om het jasje dat eromheen zit, het gaat om de inhoud.'
#strijdvoordiversiteit
In de Young Adult wordt, volgens Blossom Books, gevraagd om meer diversiteit. De jonge lezers zoeken hoofdpersonages die verschillen in geaardheid, religie en afkomst. Onder de hashtag #weneeddiversebooks wordt in Amerika al actie gevoerd voor diversiteit in boeken. Blossom Books brengt dat gevecht naar Nederland onder #strijdvoordiversiteit. Albertalli's boek zal de kickstarter van deze campagne zijn. Lisa Snijders van Boekhandel Stevens en Marieke Nijkamp, voorzitter van de internationale beweging We Need Diverse Books, zullen meestrijden in beide campagnes.
Het 'verplicht' uit de kast komen, wat Simon in het boek meemaakt, is een relevant en actueel thema. In het boek wordt aangestipt waarom je je eigen moet verantwoorden voor je seksualiteit en waarom er altijd in die standaard van 'blanke heteroseksueel' wordt gedacht. Uitgeverij Blossom Books gaat samen met Simon de strijd aan tegen deze stugge vooroordelen met de hashtag #jointheSimonMovement.
Het uitgeven van dit nieuwe boek in twee uitvoeringen (van de hand van Lennart Wolfert) hoort bij deze campagne. Spiteri zegt hierover: 'Het boek draagt de boodschap uit dat het labelen van mensen onzin is, het gaat om zijn of haar 'inhoud'. Met de twee covers willen we hetzelfde in gang zetten: boekhandelaren of mensen die online hun aankopen doen, kunnen niet kiezen voor de ene of de andere variant, de boeken krijgen hetzelfde ISBN. Het gaat namelijk niet om het jasje dat eromheen zit, het gaat om de inhoud.'
#strijdvoordiversiteit
In de Young Adult wordt, volgens Blossom Books, gevraagd om meer diversiteit. De jonge lezers zoeken hoofdpersonages die verschillen in geaardheid, religie en afkomst. Onder de hashtag #weneeddiversebooks wordt in Amerika al actie gevoerd voor diversiteit in boeken. Blossom Books brengt dat gevecht naar Nederland onder #strijdvoordiversiteit. Albertalli's boek zal de kickstarter van deze campagne zijn. Lisa Snijders van Boekhandel Stevens en Marieke Nijkamp, voorzitter van de internationale beweging We Need Diverse Books, zullen meestrijden in beide campagnes.