×

Dossier /

DVD-recensie: Helix - Ingesneeuwde wetenschappers staan voor een donker raadsel

door Tanja Krone 7 reacties
De tv-serie Helix begon in 2014, bij SyFy. Het eerste seizoen beslaat 13 afleveringen van 40 minuten per stuk. Het idee voor de serie komt van Cameron Porsandeh, van origine econoom, wiens eerste tv-ervaring dit is. De term 'Helix' verwijst naar een DNA-streng, zoals gevonden zou kunnen worden in een allesvernietigend virus waar nog geen anti-virus tegen gevonden is.

In de serie volgen we Dr. Alan Farragut van het Centre for Disease control, gespeeld door Billy Campbell (The 4400, THe Killing) als hij naar de Noordpool wordt gestuurd. Er is daar een uitbraak van een onbekend virus, waar specifiek naar zijn collega en ex-vrouw Julia Walker (Kyra Zagorsky, bekend van Continuüm) en hem is gevraagd. Al snel blijkt waarom: zijn broer Peter is de eerste patiënt. Alan gaat met zijn team van drie vrouwen op pad om dit virus wel even onder controle te krijgen.

Ondertussen speelt er zich nog veel meer af, want het hoofd van de basis, Hiroshi Hatake (Hiroyuki Sanada, bekend van Wolverine, 47 Ronin), is niet helemaal eerlijk. Zoals vaak het geval is, heb je dat als kijker afleveringen eerder door dan de hoofdrolspelers zelf. Hierdoor zitten er in de twee, drie afleveringen toch een aantal scenes waarin je je afvraagt of de artsen van het CDC nou echt zo naïef zijn als het lijkt. Daarnaast zijn de eerste afleveringen traag: elke aflevering verhaalt van één dag in het Artic Research Centre, en de eerste dagen gebeurt er nog niet zo veel.

De setting spreekt tot de verbeelding: een geïsoleerde basis waar wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd, alles is mogelijk. Er is ééns in de zoveel tijd contact met de buitenwereld, want de rest van de tijd zijn ze buiten bereik van de satellieten. Het voelt enigszins futuristisch aan, alsof het een ontdekkingsreis is: elke afleveringen komen er nieuwe dingen tevoorschijn. Door de basis van het verhaal is dat ook mogelijk: het is niet raar als iemand zich een jaar afzondert op de Noordpool om onderzoek te doen, dat hij of zij dan de nieuwste apparaten meeneemt om te testen.

De serie heeft een diepgaand verhaal met meerdere lagen, dat op sommige punten wel erg ver gezocht is. De gaten hierin worden niet altijd opgevuld en beweegredenen zijn vaak onduidelijk. Zolang er geen uitleg wordt gegeven, is het ook geen slechte uitleg, lijkt het motto te zijn. Domme acties, die overduidelijk voor problemen gaan zorgen, passen vaak niet bij de personages, maar staan duidelijk in dienst van het verhaal. Samen maakt dit het verhaal iets minder geloofwaardig en intrigerend. Dat is jammer, want er lijkt verder wel echt moeite te zijn gestoken in de wetenschap erachter.

Helix is een serie die niet boven het maaiveld uit steekt, maar zeker vermakelijk is. De hoofdrolspelers spreken niet heel erg tot de verbeelding, de bijrollen soms des te meer. Daarnaast is de spanningsboog redelijk goed uitgewerkt: als je op het punt staat de serie aan de kant te leggen omdat het saai wordt, komt er weer een twist die het mogelijk toch nog interessant maakt. Hoewel het natuurlijk de vraag is of de serie ooit zo saai zou moeten worden. Helix zal geen klassieker worden en geen grote massa trekken, maar voor een lege, regenachtige zondag is het een prima serie. ★★★

Helaas heeft SyFy na twee seizoenen de stekker uit Helix getrokken.

Tanja Krone

25 volgers