Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

Edith Vroon over de Week van het Korte Verhaal

Hij vindt dit jaar voor de vierde keer plaats: de Week van het Korte Verhaal. Maar wat houdt deze precies in? En hoe is het idee hiervoor ontstaan? Een interview met Edith Vroon, organisator van 'de Week' en jurylid van de J.M.A. Biesheuvelprijs.

Edith Vroon (1970) werkt sinds 2001 als freelance redacteur voor diverse uitgeverijen en sinds 2002 als parttime boekverkoper bij Linnaeus Boekhandel in Amsterdam. Ze las altijd alleen maar heel dikke boeken tot ze op 17 januari 2002 Intiemer dan seks van Ton Rozeman las. Ineens kwam ze erachter dat je ook heel veel kon zeggen met heel weinig woorden. Het fundament was gelegd. Ze riep in de boekhandel een paar keer heel hard dat het de Week van het Korte Verhaal was, en organiseert in 2015 voor de vierde keer de Week van het Korte Verhaal, die landelijke vormen begint aan te nemen.

De Week van het Korte Verhaal is ook dit jaar van start gegaan op Valentijnsdag. Vanwaar net op deze dag?
In 2012 was ik bij de Lange Avond van het Korte Verhaal van Hotel van Hassel en SLAA en daar vertelde de Turkse schrijver Mehmet Zaman Saçlioglu dat hij bezig was 14 februari tot World Short Story Day uit te roepen. Ik vond dat wel een mooi plan. In februari gebeurt er toch niet zo veel in boekenland en ik heb niks met Valentijnsdag, dus waarom niet op die dag de liefde verklaren aan het korte verhaal? Uiteindelijk is die World Short Story Day er nooit officieel gekomen, maar de Week van het Korte Verhaal start gewoon op 14 februari.

In hoeverre verschilt deze editie van de Week van het Korte Verhaal met de voorgaande drie? Zijn er nieuwe initiatieven?
Inmiddels hebben twintig boekhandels door het hele land zich aangesloten en elke boekhandel geeft op eigen wijze invulling aan de WvhKV. Linnaeus Boekhandel, Athenaeum Haarlem, Van Gennep in Rotterdam, Het Leesteken in Purmerend en Savannah Bay (Utrecht) organiseren een mooie literaire avond, bij Boekhandel Broekhuis twitteren de werknemers de hele week foto’s van zichzelf met hun favoriete bundel, bij Van de Velde in Leeuwarden hebben ze een stapel bundels van David Sedaris geritseld: 10 cent bij aankoop van een verhalenbundel (weggeven mag niet). En een initiatief als Uitgelezen Verhalen (een programma waarin acteurs verhalen voorlezen van schrijvers) heeft zijn agenda speciaal aangepast en de vierde editie in de WvhKV gepland. En dan is er natuurlijk de J.M.A. Biesheuvelprijs die dit jaar voor het eerst is uitgereikt, op de eerste dag van de WvhKV.

Organisator boekhandel Linnaeus heeft een tiptafel ingericht. Welke boeken treffen we daar zoal op aan?
Uiteraard de winnaar van de eerste Biesheuvelprijs: Hier wonen ook mensen van Rob van Essen. Maar ook favorieten als De derde persoon van Thomas Heerma van Voss, En dan komen de foto’s van A.H.J. Dautzenberg, Hier blijf ik van Sanneke van Hassel, Dit is mijn huis van Maartje Wortel, maar ook internationale grootheden als Ambulance van Johan Harstad en de bundels van Raymond Carver en Edgar Keret.

De Week van het Korte Verhaal wordt geopend met het uitreiken van de J.M.A. Biesheuvelprijs, een geheel nieuwe literaire prijs voor het korte verhaal. Hoe kwamen jullie op dit idee?
Ik had een interview gehoord op de radio met Thomas Heerma van Voss waarin hij zei dat hij het jammer vond dat er geen aparte prijs was voor verhalenbundels. Op Twitter had ik iets geroepen als: ‘Waren wij (van Linnaeus Boekhandel) maar rijk, dan was die prijs er al geweest.’ Daarop reageerde iemand met: ‘We kunnen die prijs toch crowdfunden?’ en ’s nachts in bed dacht ik: waarom ook niet?
De volgende dag heb ik Daphne de Heer (directeur van SLAA) gebeld en toen bleek dat ik al de derde was die met hetzelfde idee bij haar had aangeklopt. Half november zijn we bij elkaar gekomen (Daphne de Heer, Arjen Fortuin, Irwan Droog, Esther Kuijper en Roos van Rijswijk) en binnen een uur waren we eruit.
Ik wilde de prijs heel graag aan de WvhKV koppelen natuurlijk en gelukkig vonden die anderen dat ook een goed plan. Er zat daardoor wel een enorme tijdsdruk achter, maar het gaf ook veel energie om met een klein clubje mensen zoiets zo snel van de grond te tillen.

Hoe is de crowdfunding verlopen waarmee jullie het prijzengeld voor de J.M.A. Biesheuvelprijs hebben vergaard?
Boven verwachting goed. We hadden ons streefbedrag (€ 2000,-) eigenlijk heel snel binnen, en de teller liep maar door. Toen we achteraf te zien kregen wie er hadden gedoneerd bleken het veelal particulieren die wij geen van allen kenden. Mensen die echt uit liefde voor het genre een bijdrage hebben gestort, hartverwarmend vonden we dat.

Op de groslijst prijken uitsluitend verhalenbundels met verhalen van één auteur. Een prijs voor bundels waaraan meerdere auteurs hebben bijgedragen is geen optie?
Het gaat ons echt om een verhalenbundel en niet om losse verhalen. Het samenstellen van een bundel vergt veel zorgvuldigheid, je moet de balans goed in de gaten houden. Het gaat ons niet om de losse verhalen, maar echt ook om het geheel. Verzamelbundels bevatten verhalen die vaak louter op onderwerp zijn gekozen – vakantie, of reizen – en dat vinden wij minder interessant. Daarbij: we hebben nu € 4867,- ingezameld, dat is een mooie prijs voor één auteur, maar als je dat bedrag met twintig collega’s moet delen...

Waarom dingt alleen literaire fictie mee en zijn genres als fantasy, sciencefiction en thriller uitgesloten?
We hebben ons louter gericht op literaire fictie omdat het anders te veel een appels-en-peren-verhaal zou worden. Misschien is het een idee dat die genres hun eigen prijs in het leven roepen?

Er is ook een scholierenschrijfwedstrijd gekoppeld aan de Week van het Korte Verhaal. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst?
Ja, zeker. We vinden het bij Linnaeus Boekhandel leuk dat we kunnen afsluiten met een misschien wel toekomstige winnaar van de dan zoveelste J.M.A. Biesheuvelprijs. Toen Scholieren.com ons benaderde hebben we niet lang hoeven nadenken. Het is een vrolijke afsluiting, met allemaal jongeren in een echte boekhandel, wat wil je nog meer?

Uit de aanbiedingsbrochures van uitgeverijen blijkt dat er ook de komende tijd vrij weinig verhalenbundels verschijnen. Gaat de Week van het Korte Verhaal hier eindelijk verandering in brengen?
Dat is natuurlijk wel de hoop. Nu zie je nog dat verhalenbundels niet als zodanig worden gepresenteerd. We hopen dat daar verandering in komt en dat uitgeverijen wat meer lef gaan tonen en meer achter het genre gaan staan.



Over de auteur

Jean-Paul Colin

176 volgers
21 boeken
17 favoriet
Auteur


Reacties op: Edith Vroon over de Week van het Korte Verhaal

 

Gerelateerd

Over

J.M.A. Biesheuvel

J.M.A. Biesheuvel

J.M.A. Biesheuvel (Schiedam 1939) debuteerde in 1972 met de verhalenbundel In de bovenkooi. Daarna volgden talloze bundels, altijd bestaande uit korte verhalen en novellen, waaronder De weg naar het ...

Rob van Essen

Rob van Essen

Rob van Essen (1963) publiceerde eerder de kroniek Het jaar waarin mijn vader stierf en een aantal romans, waarvan de laatste, Visser, de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2009 haalde. Tevens re...

Thomas Heerma Van Voss

Thomas Heerma Van Voss

Thomas Heerma van Voss (Amsterdam, 1990) studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. In 2009 verscheen zijn debuutroman De Allestafel. Interviews, verhalen en artikelen van zijn hand werde...