Nieuws /
Een klassieker voor maar 1 euro
De aftrap voor de campagne Geef mij maar een boek is op 20 februari 2016. Zonder een cent subsidie, maar met hulp van de Koninklijke Boekverkopersbond, het Centraal Boekhuis en drukkerij Wilco, kunnen kinderen dan voor het bedrag van één euro het beroemde boek Oorlogswinter van Jan Terlouw bij de boekhandel kopen. 'En dan niet zomaar een goedkope pocket, maar een prachtige paperbackuitgave op romandruk met full colour omslag', aldus de initiatiefnemers in een persbericht.
De uiterst schappelijke prijs maakt het volgens de organisatoren mogelijk om het boek met z'n allen in de klas te lezen en over de Tweede Wereldoorlog te praten. 'Lesmateriaal wordt momenteel ontwikkeld en gratis ter beschikking gesteld.' Er zouden bovendien gesprekken gaande zijn om de film Oorlogswinter in het voorjaar opnieuw op televisie uit te zenden.
Binnenkort start een landelijke publiciteitscampagne voor de actie Geef mij maar een boek. Landelijk worden scholen gemaild met posters en een boek. Op lokaal niveau verzorgen boekhandels de publiciteit: ze benaderen scholen, de gemeente en andere plaatselijke instellingen om ervoor te zorgen dat alle jongeren van Nederland naar de boekhandel gaan om Terlouws met een Gouden Griffel bekroonde klassieker boek op te halen.
De gezamenlijke boekverkopers hebben zich voorgenomen om ieder jaar een jeugdboek voor een euro beschikbaar te stellen. Geen enkel initiatief doet het tegenwoordig zonder BN'ers die zich als ambassadeur voor de goede zaak opwerpen en bij Geef mij maar een boek is dat al niet anders. Als ambassadeurs hebben zich in dit stadium gemeld: Adriaan van Dis, Youp van ’t Hek, Jacques Vriens, Daphne Deckers en Sjoerd Kuyper. De stichting GEEF MIJ MAAR EEN BOEK!, uitsluitend bestaande uit boekverkopers, zorgt voor de selectie van in aanmerking komende titels en staat garant voor de kwaliteit van de jaarlijkse uitgave.
De boekverkopers van Nederland willen met deze actie niet alleen laten zien dat ons land over een uniek boekhandelsnetwerk beschikt. 'Geen enkel ander land ter wereld telt zoveel boekverkopers als Nederland.' Maar de boekhandels willen er ook mee aantonen dat zij beschikken over een visie op de noodzakelijke plaats van het boek in het onderwijs en het leven van kinderen. De initiatiefnemers: 'Je kunt de geschiedenis niet echt begrijpen als je je beperkt tot feitenkennis. Je kunt de wereld pas echt begrijpen als je er boeken over leest.'