Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaar: Marco Lap

Hebban geeft graag een podium aan de fantastische kunstenaars en illustratoren die de Lage Landen rijk zijn. Auteur en illustrator Peter Kaptein heeft de beste genrekunstenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord.

Binnenkort verschijnt er ook een interview met Peter Kaptein op Hebban.


In deze 29e aflevering maken we kennis met een fantastische kunstenaar wiens werk de lezer van Nederlandstalige sciencefiction en fantasy ongetwijfeld direct zal herkennen: Marco Lap.
 
Op de Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars brengen we al die geweldige artiesten bij elkaar. De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Jort van Welbergen, Bram Willemot, Isabella Koelman, Thomas Stoop, Daniel Joustra, Wouter Tulp, Gidion van de Swaluw en Mark Roosien.

Marco Lap (1963) woont en werkt in Amsterdam en is misschien het meest bekend door zijn omslagtekeningen voor de Boekerij en Luitingh Sijthoff en zijn illustraties voor Metro en de Spits.

Wat is je “ding”?

Ik was van kinds af aan al helemaal gek van fantasy en sciencefiction. Dat begon met Star Trek, met mr. Spock en Captain Kirk. Geweldig! Ik tekende als achtjarig jongetje ook altijd de meest gruwelijke veldslagen. Lijken volgeschoten met pijlen, dat soort dingen. En het was altijd al een droom van mij om fantasy- en sciencefictionomslagen te illustreren, maar dat kwam er eigenlijk nooit van. Totdat mijn vrouw de promotie en marketing deed voor uitgeverij De Boekerij. Zij heeft mij toen aangedragen bij de uitgever, en sindsdien is het een van de leukste dingen die ik doe voor verschillende uitgeverijen.

Hoe is het begonnen?

Ik heb een grafische opleiding gedaan. En dat waren zo’n beetje de eerste klussen die ik kreeg. Als vormgever. Dan deed ik de illustraties en de belettering van de modelabels. Daarna ging ik aan de slag als vormgever voor tijdschriften, een vaste baan. En weer later werd ik art director. In die tijd kreeg ik vaak illustraties binnen voor de bladen, en dan dacht ik: dat kan ik zelf ook. En al die bladen zaten toentertijd nog in één pand, dus als er iemand illustraties nodig had, dan kwamen ze bij mij. Dan moest ik de gaten bij de Elsevier opvullen. In de jaren negentig kwamen de spotprenten en karikaturen. Eerst achterop de Neue Revue in Duitsland. Heel veel platen van voetballers. Daarna de Panorama, en iets later ook de Playboy.

Wat gebruik je voor je werk?

Ik gebruik alles: Olieverf, Acryl, plakkaatverf, potlood enzovoorts. Later kwam daar digitaal bij. De illustraties zijn met potlood gemaakt en daarna digitaal ingevuld.

Door wie wordt en werd je geïnspireerd?

Goeie hedendaagse realistische schilders en tekenaars. De realistische oude meesters zoals Sir Lawrence Alma-Tadema, Rubens, Goya, Johannes Vermeer, Jheronimus Bosch.

Mijn vader is verder echt mijn held. Ik heb alles van hem geleerd. Het is me echt met de paplepel ingegoten, zoals ze dat zo mooi zeggen, en ik zoog alles werkelijk op als een spons. Ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik af en toe wat van zijn trucjes gebruik. We hebben voor een groot deel hetzelfde pad bewandeld. Geinig is dat eigenlijk als ik er zo over nadenk. Hij heeft 20 jaar achterop de Panorama gestaan, ik heb twee jaar achterop de Panorama mogen staan. Hij heeft MAD covers gemaakt, ik heb er ook een paar MAD covers mogen maken. Hij maakte politietekeningen voor het Algemeen Dagblad, ik voor de SPITS. Hij deed ook boekomslagen. We hebben ook veel samengewerkt. Prachtige gotische schilderijen gemaakt. Hij kon dat heel goed, van die Keltische heren op een troon.

Veel reclamebureaus dachten in het begin ook dat ik zijn stijl kopieerde, maar ik heb het gewoon allemaal van hem geleerd. Daar is geen school aan te pas gekomen.

Wat was je keerpunt?

Toen mijn vader mij een compliment gaf in 2008 nadat hij een SF Cover van Dune gezien had en zei: “dit ziet er goed uit daar moet je mee doorgaan.”

Hoe zie je je toekomst?

Ik heb eigenlijk overal wel in gestaan waar ik in wilde staan, van bladen tot kranten. Exposities, boekcovers. Noem het maar op. En voor wie maakt mij eigenlijk ook niet zo veel uit. Ik doe voor elk project evenveel mijn best. Het gaat bij mij om de plaat, en hoe die eruit ziet. Die moet goed zijn. Een strip maken, dat is nu mijn geheime project. Dat is nog wel echt een droom voor mij. Daar zit ook alles in wat ik leuk vind.

Hiernaast staan een aantal boeken waarvoor Marco de cover maakte.

Bekijk Marco's werk op zijn website Fuzzy Art en zijn Facebook pagina.



Over de auteur

Peter Kaptein

11 volgers
3 boeken
0 favorieten


Reacties op: Fantastische kunstenaar: Marco Lap

 

Gerelateerd

Hebban Spots

Fantastische kunstenaars

25 volgers

De Lage Landen bruisen van het talent. We hebben niet alleen fantastische schrijvers, maar ook kunstenaars en illustratoren met internationale allure. Peter Kaptein is op zoek gegaan naar de beste...