Advertentie

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Edon Guraziu

Er zijn veel getalenteerde fantasykunstenaars in de Lage Landen. Hebban Fantasy geeft ze graag een podium. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasytekenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord.

In deze dertiende aflevering van Fantastische kunstenaars staat het werk van Edon Guraziu centraal.

De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort, Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese, Wouter Gort, Erik Visser en Robin Keijzer.

Edon Guraziu (1996) woont in Wageningen, Gelderland, en werkt voor de film & game industrie.

Edon: “Op het moment doe ik Concept Design voor Foundry42, voor de game: Star Citizen. Tot nu toe heb ik alleen nog maar vanuit Nederland gewerkt, en ik doe dit al zo’n anderhalf jaar als freelancer. De projecten waar ik tot nu toe aan mee heb gewerkt zijn onder andere: drie Short-Films (nog in productie) en drie games waarvan twee nog uit moeten komen (en waar ik niets over mag vertellen) en waarvan Star Citizen de laatste is.

De grootte van de bedrijven waarvoor ik werk varieert, maar het plezier blijft hetzelfde voor mij omdat ik altijd veel vrijheid krijg en het onderwerp (in mijn geval Sci-Fi) altijd in mijn smaak ligt. Er zijn een paar studio’s waar ik heel graag een keer voor zou willen werken, dit zijn onder andere Weta, MPC, Blur en BioWare. Dit zijn voornamelijk VFXVendors (die o.a. de speciale-effecten leveren aan films en filmproducties) en ik ben primair in dat soort bedrijven geïnteresseerd omdat ze voor film en/of reclame werken en dat lijkt mij persoonlijk het gaafste. Freelance werk binnen die industrie is verder behoorlijk ‘fast paced’, met korte deadlines, en de uitdaging om van film naar film springen trekt me op dit moment best wel behoorlijk.

Ik heb altijd al willen tekenen, mede door mijn vader die best goed is. De kunstacademie is altijd mijn goal geweest totdat ik erachter kwam dat ik er niet echt wat aan had. Dus ben ik naar het Grafisch Lyceum gegaan in Utrecht. Daar heb ik 3D geleerd en wat theorie, maar na 2 jaar voelde ik dat school alleen maar tijd wegnam van wat ik wou doen dus ben ik gestopt en heb ik al mijn tijd gestoken in thuis beter worden. Een risico want ik heb nu geen diploma, maar het gaat uitstekend qua klussen dus ik heb totaal geen spijt.

Mechanisch design is mijn favoriete genre en het beste ervan is functionaliteit en realisme. Iets bedenken en het tot leven laten komen met industriële nauwkeurigheid is iets waar ik echt fan van ben en ook probeer te beoefenen. Op mijn site en in mijn portfolio’s vind je bijvoorbeeld wapens, interieur-ontwerpen, mechs en onderdelen van robots. Allemaal SciFi. Natuurlijk ben ik geen ingenieur maar het zo realistisch mogelijk benaderen van design binnen de grenzen van functionaliteit maar toch de creativiteit houden is een hele uitdaging waar ik erg van houd.

Mijn werk verbeteren zal altijd een doel blijven voor de toekomst. Ook vind ik het heel belangrijk om zoveel mogelijk ‘Design Knowledge’ te krijgen door middel van werk en life experience. Ik hoop later meer mensen met mijn werk te inspireren en de industriële kant van mijn creaties hoog en uniek te houden. Een design studio openen met een paar vrienden lijkt mij heel tof, zeker omdat ik dan met meerdere mensen samen kan werken aan dingen die wij allemaal leuk vinden.

De cliënten die werk van mij willen, verschillen heel erg. De een is heel erg groot en professioneel en de ander kan een klein bedrijfje zijn die bijvoorbeeld niet goed weet hoe een contract werkt. Ik kies zelf uit voor welke cliënt ik werk. Soms zeg ik nee en dit kan komen door het onderwerp van het werk of hoe de onderhandeling gaat. Een eerlijk transparant contract is heel belangrijk en ik neem ook de tijd om alles goed te regelen voor dat ik maar ook een lijn op het papier zet.

Ik haal heel veel inspiratie uit het echte leven. Ik vond blogs en kijk vaak op Tumblr voor inspiratie. Vroeger keek ik veel naar andere designers en naar fictief werk maar dat gebeurt haast niet meer. Als het gaat om inspiratie om ergens aan te beginnen maakt het mij niet uit of het van iemand anders is of niet. Voor het echte design probeer ik zoveel mogelijk van het onderwerp te leren en kijk ik naar echte referentie, bijvoorbeeld een spaceshuttle, als ik een ruimtevaartuig moet maken.

Voor de rest hou ik van films kijken, lezen, gamen en knutselen. Ik heb bijvoorbeeld een 100% functionerend replica gemaakt van een pistool, uit papier. Dit soort dingen zijn heel erg goed voor je mechanisch inzicht en vooral leuk om te doen.

Zie Edons Artstation en Blogspot voor veel meer van zijn werk, bekijk zijn YouTubekanaal of maak kennis met hem op Facebook.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.



Over de auteur

Martijn Lindeboom

426 volgers
678 boeken
21 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Edon Guraziu