Advertentie

Hebban vandaag

Boek&nieuws /

Gezonde McDonald’s voor de hipster

door Lindy de Jong 1 reactie
McDonald’s ziet de omzetcijfers na jaren van voorspoed nu flink dalen. Dat maakte het bedrijf vorige week bekend. Er gloort echter een beetje hoop aan de horizon voor de fastfoodketen: de ‘hipster’-formule zou wel eens voor een nieuwe toestroom van klanten kunnen zorgen. Boek&Nieuws zeeft, bekijkt, leest het nieuws en zoekt er, al dan niet met een knipoog, een passend boek bij.


Dat wordt duidelijk door succesvolle cijfers uit Australië. Terwijl de nettowinst in de rest van de wereld sinds 2010 met 15 procent terugliep, weten de Australische restaurants wel in de plus te scoren. Dit lijkt vooral een gevolg van de ‘gezonde’ opties die McDonald’s daar biedt. ‘Zo staat de ouderwetse hamburger wel op de kaart, maar is er ook gegrilde ananas, guacamole, en rode biet verkrijgbaar,’ schrijft Trouw.

Daarnaast speelt de ‘hipstervriendelijke omgeving’ ook een rol, zo blijkt uit de resultaten van het testlab dat McDonald’s in Sydney heeft ingezet. Het café speelt in op de hipstertrend door het trendy meubilair, maar ook door gezonde gerechten aan te bieden, zoals quinoasalades met Marokkaanse kip, bruine rijst met pompoen, linzen en aubergine. Bovendien is niet duidelijk dat het om een restaurant uit de keten gaat: het etablissement draagt de naam ‘The Corner’.

Bron: Trouw


De ‘hipster’-formule: een nieuwe marketingtool? Voor wie de formule succesvol in wil zetten, is een analyse van het fenomeen hipster gewenst. Hoe definieer je een hipster? Waar komt de hipster vandaan? En is de hipster wel zo nieuw, of vernieuwend, als wij denken? Hebban zocht en vond een boek dat daar het antwoord op weet!

Hipster - Lebowski, 2011

Hipster: een sociologisch onderzoek naar rebellerende consumenten, modefreaks, trendsetters en iedereen die zich verzet tegen luiheid en cynisme is een hoogst intelligent pamflet waarin de anatomie centraal staat van trends die in de periferie geboren worden en opeens mainstream zijn – mode die opeens het straatbeeld kleurt en domineert, muziekgroepen die unaniem doorbreken, ideeën die overnight salonfähig worden. Het is behelst een poging te zijn serieus na te denken over mode, over mensen die er raar uitzien (met name qua beharing), over het ‘hipsterdom’.

Hipster probeert antwoord te geven op de vraag wat een authentieke leefstijl is voor babyboomers, hoe kunst en commercie met elkaar in het reine te brengen, en wat – in een tijd van internet – subcultuur eigenlijk nog voor kan stellen.

Lees hier de eerdere Boek&Nieuws-artikelen



Over de auteur

Lindy de Jong

624 volgers
293 boeken
5 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Gezonde McDonald’s voor de hipster