×

Listmania /

Hebban Culinair recensie top 10 juni

Op Hebban Culinair lichten we elke maand tien recensies uit, die in die maand zijn geschreven door onze Hebban-recensenten. Recensies die opvallen vanwege het overtuigende oordeel, de mooie schrijfstijl of het lekkere recept.
Bekijk hier de Hebban Culinair recensie top 10 van juni.

Jeanette van de Lindt over De troost van eten – Petra Possel ****
“Wat mij ook heel erg raakt in haar verhalen is het feit dat ze zo puur en echt is en dat ze zelfs minder aangename dingen zo vol humor en toch vriendelijk en lief onder woorden kan brengen…Haar manier van praten en schrijven is zonder opsmuk…Ieder verhaal in dit boek heeft zijn eigen sfeer. Vrolijk, verdrietig, observerend maar altijd even raak.”

Monica Weterings over Verrot lekker – Christian Weij *****
“De inleiding van het boek is een enthousiast pleidooi voor fermenteren. Experimenteren mag, mislukken ook, blijf het proberen, werk schoon en vertrouw op je eigen neus. Christian Weij schrijft op een meeslepende manier over zijn eigen ervaringen en (jeugd)herinneringen… Verrot lekker is een fantastisch en inspirerend boek.”

Alexandra Besel over Powerfood - Van Friesland naar New York – Rens Kroes ****
“Er is voor bijna elk eetmoment wel een gezond recept te vinden in het boek. De kleurrijke foto’s en de immer lachende Rens maken het ‘feel-good’ plaatje compleet. Of de healthy recepten je uiteindelijk ook happy gaan maken, een belofte die vaak gegeven wordt in combinatie met healthy, durf ik niet te beloven, maar als je je gevulde koek, zak chips of glas cola geregeld, of liever nog helemaal, vervangt door de recepten van Rens zul je je in ieder geval wel beter en lekkerder in je vel voelen.”

Marlene Bijlsma over Vier seizoenen eten met Gartine - Kirsten Eckhart en Willem-Jan Hendriks ****
“Echt heel apart dat bij ieder gerecht naast een wijnsuggestie ook bijpassende muziek te vinden is… Verwacht onverwachte combinaties en veel vega recepten maar net zo goed kekke jams… Het boek weerspiegelt de passie van deze twee mensen.”

Caroline Soesbergen over Spis – Mikkel Karstad ****

“Zoals de gerechten zijn, is ook de schrijfstijl van Karstad. Verwacht geen uitgebreide inleiding of instructie, maar wel genoeg informatie ('Het is belangrijk dat je de longhaas niet te lang grilt, omdat het vlees een vrij grove structuur heeft die hard en taai wordt als je het te lang bankt.'). De sobere maar smakelijke foto’s doen de rest.”

Clara ten Houte de Lange over Smaak - Kathy Mathys ****
“Smaken verschillen en over niets zijn de meningen zo verdeeld. Er is moed voor nodig om een boek over smaak te schrijven. Kathy Mathys heeft dat prachtig opgelost. Zij heeft haar boek Smaak omgetoverd tot een autobiografische smaakbeleving, doorspekt met wetenschappelijke feiten, citaten van andere schrijvers, koks en andere culi’s. Bijna 400 pagina’s lang spatten de smaken en geuren er vanaf. Het is een dik boek, maar leest als een roman. Elke bladzijde valt er wel weer iets anders spannend lekkers of juist minder lekkers te proeven of te ruiken.”

Walter Luitwieler over Planet BBQ – Steven Raichlen ***
Planet BBQ is een boek dat met 309 recepten, 60 behandelde landen en hun bbq culturen een schat is aan informatie en tips. Hierdoor zal dit boek je elke keer wat nieuws voorschotelen als je het open slaat. De rommelige en drukke inhoud maakt het echter soms wel even doorbijten. De malse en goed te verteren inhoud en de smaakvolle recepten zijn het doorbijten wel zeker waard om dit boek telkens uit de kast te halen als er met vuur buiten gekookt mag worden.”

Heidi van Spaandonk over Eerlijk eten – Judith Verkuil ****
“Het mooie kookboek Eerlijk eten van Judith Verkuil neemt je mee op reis naar de oorsprong van de vele producten die worden gebruikt bij het bereiden van gerechten. De foto’s van de maaltijden zien er appetijtelijk uit en de foto’s en achtergrondverhalen van verschillende ingrediënten boeien de lezer en laten deze bewuster nadenken over de herkomst ervan.”

Robert Van der Meiren over Trappist - Jef Van der Steen *****
Trappist. De tien heerlijke bieren is een verhelderend boek dat vragen beantwoordt van de leek, maar dat ook de doorgewinterde bierkenner meermaals zal verbazen. 'Aan de eenvoud herkent men de meester' zegt een spreekwoord, en de 'meester' is in dit geval Jef Van den Steen die erin geslaagd is complexe technische aspecten van de bierbrouwerij voor iedereen begrijpelijk te maken."

Maaike Ebbinge over Liefde voor aardbeien – Jan Robben *****
“Alles en dan ook echt alles hierover, over de liefde, passie en professie, staat in dit mooie boek: Liefde voor aardbeien… Alles in dit boek wordt onderbouwd met honderden foto’s. Schitterende rode vruchten komen constant op je af. Je wordt gewoon echt blij van dit boek. Zo heeft wetenschappelijk onderzoek dan ook uitgewezen dat de aardbei de mens sowieso vrolijker maakt! Lezen en eten dus.”

Natascha van der Stelt

471 volgers
945 boeken