Advertentie

Hebban vandaag

Dossier /

Het voorwoord Live: Ronald Giphart en Simone Atangana Bekono in De Kleine Komedie (terugkijken)

Geen Boekenweek, maar wel een week vol boeken: tijdens Het voorwoord van de Boekenweek vindt er een groot online literair programma plaats waarin auteurs de hoofdrol spelen. Twee auteurs interviewen elkaar in De Kleine Komedie. Op Hebban vind je vóór elke uitzending een verdiepend dossier over beide auteurs. In dit artikel: Ronald Giphart en Simone Atangana Bekono.

Kijk alle uitgezonden afleveringen van Het voorwoord Live hier terug.

Over de auteurs

Ronald Giphart

Ronald Giphart (1965) studeerde Nederlands en debuteerde in 1992 met zijn roman Ik ook van jou, waarvoor hij het Gouden Ezelsoor kreeg. Daarna volgden vele romans en novellen, waaronder Phileine zegt sorry en Ik omhels je met duizend armen, die net als Ronalds debuutroman succesvol werden verfilmd. Giphart publiceerde echter ook enkele literaire non-fictiewerken, waaronder Ten liefde! (2001), het fotoboek Heldinnen (samen met fotograaf Eric van den Elsen) en het leeskookboek Eten, drinken en slapen (samen met chefkok Jonnie Boer). Samen met Rob van Erkelens en Joris Moens richtte Giphart bovendien het literaire tijdschrift Zoetermeer op. Voor zijn oeuvre ontving de schrijver in 2004 de C.C.S. Croneprijs.

Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld Hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. Simone werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. In 2018 werd Hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en in 2019 ontving ze het Charlotte Köhler Stipendium voor haar poëzie. Simone zit in een talentontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin.

Wist je dat...

Ronald Giphart

  • Over zijn moeder schreef Giphart Wie waarlijk leeft. Zij was de politica Wijnie Jabaaij, het eerste Kamerlid dat tijdens een vergadering 'kut' zei. Ze overleed 26 jaar geleden.
  • Giphart schreef een korte novelle van zo'n vijftig pagina's als cadeautje voor het personeel van het Diakonessenhuis in Utrecht en Zeist. Applaus speelt zich af in een ziekenhuis ten tijde van corona, en het boek werd uitgedeeld van schoonmaker tot hartchirurg, als dank voor hun inzet en toewijding tijdens de coronapandemie.

Simone Atangana Bekono

  • De dichter en schrijfster werd zowel in 2019 als 2020 door de Volkskrant uitgeroepen tot literair talent van het jaar.
  • Confrontaties staat op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2021.
  • In de eerste Nederlandse vertaling van Zora Neale Hurstons essay How It Feels to Be Colored Me (1928) is een bijdrage van Bekono te vinden. De Nederlandse titel is Hoe het voelt om van kleur te zijn.

De auteur in quotes

Ronald Giphart

'Als ze [Gipharts moeder, red.] nog geleefd zou hebben, had ze zich strompelend bij #MeToo aangesloten en was ze op de Dam geweest voor Black Lives Matter. Het was altijd hetzelfde: was er een misstand, was er radeloosheid, dan kwam mijn moeder in haar zwarte kleren als een ­Superwijnie aangezet om het probleem op te lossen.' – Het Parool

'Er zijn momenten geweest waarin het boek [Alle tijd, red.] voor mij echt opsteeg. Dat zijn dan een soort euforische, melodramatische momenten waarop het lijkt alsof je even buiten jezelf treedt. Een daarvan is de hospice-scène. Ik had van tevoren met een hospice-medewerker gesproken en ben zelf een keer te gast geweest om voor te lezen aan iemand die op sterven lag. Drie dagen later was ze dood. Dat was ook heel indrukwekkend en hierna heb ik in twee weken de scène opschreven in een hut op de hei. Het was een hele maffe ervaring, ik had nog nooit eerder meegemaakt dat ik moest huilen om de dood van een personage dat ik zelf had bedacht.' – De Groene

'Ik denk dat het een noodzakelijk kwaad is om je als schrijver op social media te roeren – al doe ik dat alleen op Twitter. We hebben te maken met een eeuwig gevecht tussen het woord en het beeld. Het beeld is het op alle fronten aan het winnen.' – Hebban

Simone Atangana Bekono

Over het leukste moment tijdens het schrijven van Confrontaties: 'Het moment dat ik de stijl van het schrijven te pakken had. Dat ik wist: "Zó wil ik het gaan doen". Maar ook dat ik het naar mijn redacteur opstuurde en dat het leek te werken. Een bepaald soort toon, staccato zinnen, het ritme waarin ik terechtkwam, de manier waarop ik een tekst kon construeren.' – De Groene

'Mensen denken vaak dat omdat het over een zwart meisje in een dorp gaat, het dan wel over mij zou moeten gaan. Maar dat is kortzichtig. Ik denk wel dat de thema’s in het boek thema’s zijn waar ik in geïnteresseerd ben omdat ik wel op eenzelfde soort plek ben opgegroeid als Salomé maar verder verschillen we enorm van elkaar.' – Boekenbijlage

Aldus de recensent

Ronald Giphart

'Waar zijn vroegere romans weleens vastliepen in een teveel aan melige bravoure, weet Giphart hier de balans tussen ernst en luim beter te bewaken. Alle tijd is een vakkundige en bij vlagen meesterlijke vertelling over de mysterieuze saamhorigheid van een groep mannenvrienden.' – HP/De Tijd over Alle tijd

'Giphart heeft een erg stilistische pen en schrijft zwierig. Maar ook zet hij met veel gevoel de diepe vriendschap neer tussen de mannen. Het boek is een eerbetoon aan de vriendschap en vertelt over de verschillende levensfases van de vrienden: liefjes, ruzies, de liefde en hoe die te behouden, de ouders en de familie, hun achtergrond.' – Hebban over Alle tijd

Simone Atangana Bekono

'De werkelijke motor van de roman, het echte drama van Confrontaties, is het woelige innerlijke leven van Salomé: de krenkingen, de zorgen, de angsten, de teleurstelling en de woede. De verfijnde weergave van deze gevoelens maken het boek intens en indringend. Vloeiend schakelt Atangana Bekono tussen beschrijvingen van handelingen en introspectieve passages. De gedeelten waarin Salomé haar gevoelens onderzoekt, zijn de sterkste van de roman.' – de Volkskrant over Confrontaties

'Confrontaties zou zo maar voeding kunnen geven aan de Black Lives Matter beweging, dat zou helemaal prima zijn, maar in de grond is het boek geen pamflet: het is een uiterst persoonlijk boek over uiterst persoonlijke ervaringen – precies dat wat literatuur moet zijn. Het gaat over deze jonge vrouw, en van haar wil je alles weten. Waarom wil je dat? Nou, omdat de vonken van de tekst afspringen.' – Trouw over Confrontaties

'Confrontaties is geen boek voor wie van pageturners houdt. Het is eerder een roman die doet denken aan een bevroren rivier. Aan de oppervlakte is alles ijzig kalm, maar daaronder kolkt het. Wanneer je de moeite neemt om door de ijslaag heen te kijken, ontdekt je een aantal ontwikkelingen die je een boeiende leeservaring kunnen bezorgen.' – Hebban over Confrontaties

Dit schreven zij

Het voorwoord van de Boekenweek

De Boekenweek is verplaatst naar de zomer van 2021 en toch beleven we van 6 t/m 14 maart een ‘week vol boeken’. Omdat je het boek nooit genoeg kunt vieren en jouw favoriete boekhandel ook de komende tijd alle steun kan gebruiken. Laat je inspireren en geniet in aanloop naar de Boekenweek van gesprekken met auteurs en de mooiste boeken(tips). Hoofdsponsor NS is in 2021 twintig jaar verbonden aan de Boekenweek. Kijk voor meer leesinspiratie op www.ns.nl/treinlezer.

Naar het kanaal



Over de auteur

Hebban Crew

2108 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Het voorwoord Live: Ronald Giphart en Simone Atangana Bekono in De Kleine Komedie (terugkijken)

 

Over

Ronald Giphart

Ronald Giphart

Ronald Giphart (1965) studeerde Nederlands en debuteerde in 1992 met zijn roman ...

Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ me...