Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Hebban vandaag

Dossier /

Het Hot or Not jaaroverzicht van 2017

door Soraya Vink (crew) 13 reacties
Op Hebban is er regelmatig aandacht voor de populaire rubriek Hot or Not? Recensenten, boekverkopers en leden van de Hebban Clubs van 10 verdiepen zich in een veelbelovend boek en bepalen welke status deze titel verdient. Hoe zag leesjaar 2017 eruit? Lees nu het Hot or Not jaaroverzicht.

In cijfers

De verschillende panels van de afleveringen in 2017 bespraken in totaal 36 boeken. Zes literaire romans, vijf Feelgoodromans, dertien YA-boeken, vijf thrillers, zes boeken met een Fantasy tintje en één non-fictie boek werden onder de loep genomen door lezers die vaak met hoge verwachtingen aan de slag gingen. De boeken verschilden aanzienlijk in diktes, maar als we voor het gemak uit gaan van een gemiddelde van 350 bladzijdes, kunnen we ervan uitgaan dat er in dit Hot or Not jaar ruim 12.600 pagina's zijn gelezen voor deze rubriek!

Top Thrillers

Vooral bij thrillers van nieuw talent kan een Hot or Not alle kanten opbuigen. De verschillende thriller panels kregen een aantal debuten voorgeschoteld die voor verrassende oordelen zorgden. Zo werd Sirenen van Joseph Knox unaniem HOT bevonden door het panel dat kennismaakte met de debutant uit Engeland die in het dagelijks leven werkt als boekeninkoper. Het boek verovert daarmee de eerste plek in de thriller top drie in het Hot or Not jaaroverzicht van 2017. En er is goed nieuws voor de fans van Joseph Knox; in 2018 verschijnt het vervolg getiteld The Smiling Man.

1. Sirenen van Joseph Knox

'Met veel panache neergeschreven door een auteur die zeker niet als een eendagsvlieg moet worden beschouwd. Hij zet zijn veelbelovende protagonist neer. Eerder een antiheld die ongetwijfeld nog vaak de show in volgende delen mag gaan stelen. Laat de sirenen maar loeihard luiden; ik vind dit thrillerdebuut helemaal HOT!' - Hebban recensent Guy

Lees hier de Hot or Not met Sirenen

2. Blue Light Yokohama van Nicolás Obregón

'Voor mij is Blue Light Yokohama honderd procent hot. Het verhaal is origineel, de dialogen zijn vaak schitterend en de auteur werkt systematisch naar een climax toe. Dit is in feite hoe een bovengemiddelde politiethriller geschreven moet worden.'  - Thriller Club van 10-lid Kees

Lees hier de Hot or Not met Blue Light Yokohama

3. Altijd dichtbij van Paula Daly

'Altijd dichtbij is voor mij HOT, het zal veel lezers ongetwijfeld enkele uren verslavende leestijd geven. De vlotte schrijfstijl, wisselende perspectieven en goede psychologische onderbouwing van de karakters houden de lezer nieuwsgierig.' - Thriller Club van 10-lid Evy

Lees hier de Hot or Not met Altijd dichtbij

De worsteling van de Hebban redactie

Vaak geven we het woord aan de lezers in onze community maar ook de Hebban redactie waagde zich dit jaar aan een boek in een aflevering van Hot or Not. Het boek De goede lezer van filosoof Damon Young prikkelde de Hebban redacteuren vanwege de aandacht voor de leeskunst. Het boek was helaas niet een feest van herkenning en een aantal redacteuren worstelde zich door de tekst. Het leverde een hoop discussiemateriaal op binnen de Hebban crew en een verdeeld eindoordeel. Wil jij een filosofische kijk op lezen en schrik je niet van een diepgrondig essay? Dan kan dit boek een waardevolle leeservaring zijn!

Lees hier de Hot or Not met De goede lezer

Lees verder op de volgende pagina voor de Hot or Not graadmeter van 2017!

Over de auteur

Soraya Vink (crew)