Hebban vandaag

Interview /

Interview met uitgeefster Ilse Karman

Vorige maand verscheen bij uitgeverij De Crime Compagnie de verhalenbundel ‘Het cadeau’ met daarin dertien spannende verhalen van bekende en minder bekende vrouwelijke thrillerauteurs. Carien Touwen ging namens Hebban Kort in gesprek met Ilse Karman, de uitgever en samensteller van deze verhalenbundel, om eens te kijken hoe zo’n verhalenbundel nou precies tot stand komt.

Ilse, jij bent de eigenaar en uitgever van De Crime Compagnie. Hoe ben je in het uitgeversvak gerold?

Eigenlijk heel toevallig. Ik was net afgestudeerd en zocht een tijdelijk baantje via het uitzendbureau. Toen kwam ik bij uitgeverij Ambo/Anthos terecht en vanaf dat moment was ik verkocht. Dat je van je hobby je beroep kan maken, was iets dat nooit eerder in mijn gedachten was opgekomen.

Hoe ziet jouw werkweek eruit? Wat doe je allemaal als uitgever?

Mijn werkweek zit bomvol met van alles en nog wat: mail, overleg, afspraken, lezen, promotie, verkoop, omslagen bedenken, teksten schrijven. Iedere dag is weer anders en dat maakt het vak ook zo leuk.

De Crime Compagnie is gespecialiseerd in thrillers. Jullie geven niet alleen literaire en psychologische thrillers uit, maar ook detectives en young adultthrillers. Waarom zo’n specifieke focus op het spannende boek? Overweeg je wel eens om ook andere genres uit te geven?

We hebben toen we begonnen heel duidelijk gekozen voor de focus op spanning. Het is goed om een specialisme te hebben, denk ik. Voor lezers, pers en boekhandels is het heel duidelijk wat wij doen. En dat het werkt, blijkt wel uit het grote aantal Crime Compagnie-fans die graag al onze boeken lezen. Toch gaan we vanaf 2015 met een nieuw imprint met cadeauboeken starten: De Gift Compagnie

De prijzen van jullie boeken en vooral e-boeken liggen gemiddeld een stuk lager dan die van andere uitgeverijen. Hoe krijgen jullie dit voor elkaar?

Wij zijn een uitgeverij van de toekomst. Dat betekent dat we geen enorme overhead hebben, geen eigen pand aan een van de Amsterdamse grachten, veel werken met freelancers en samenwerken met andere partijen binnen en buiten het vak. Daardoor kunnen we de prijzen laag houden. Bovendien zijn e-boeken voor de consument een ander product dan het fysieke boek. Daar hebben wij vanaf het begin af aan naar geluisterd en onze prijsstelling op aangepast.

In november verscheen de bundel ‘Het cadeau’ met daarin dertien spannende verhalen van Nederlandse auteurs. Hoe heb je bepaald wat het thema werd?

We wilden deze keer graag een bundel uitbrengen voor de feestdagen. Dan is het thema snel gevonden :-).

Hoe is deze bundel tot stand gekomen? Hoe ga je precies te werk in het benaderen van auteurs? 

We hebben al twee keer eerder een verhalenbundel uitgegeven: 'Verrassing' en 'Verleiding'. Iedere keer maken we een mix van onze eigen auteurs aangevuld met auteurs van andere uitgeverijen die we kennen van evenementen als Hebban Crimezone Awards of Het Genootschap van Nederlandse Misdaadauteurs. De auteurs krijgen van ons het thema, het aantal woorden en wat richtlijnen over personages.

Waarop beoordeel je de binnengekomen verhalen? Hoe verloopt het redactieproces voor zo’n bundel? Vallen er ook wel eens verhalen af?

Een kort verhaal moet pakkend zijn, een afgerond geheel en het liefst een verrassend einde hebben. Ik lees zelf de eerste versie van het verhaal en daarna gaat het naar de redacteur. Dat was in dit geval Lydia Nijman. Ze bundelt haar commentaar en dat van mij en stuurt dat naar de auteur die het verhaal gaat aanpassen. Als Lydia tevreden is, gaat het verhaal nog langs een corrector. Manon Hendriks doet eigenlijk altijd onze correcties en corrigeert ‘plus’, wat zoveel wil zeggen dat ze ook nog eens extra goed naar de tekst kijkt en vaak ook nog inconsequenties eruit haalt, naast de spelfouten. Eigenlijk vallen er nooit verhalen af. Dat komt ook omdat de auteurs die meedoen veelal veel schrijfervaring hebben. Wel hebben sommige verhalen meerdere redactierondes nodig.

Jullie brengen jaarlijks een spannende verhalenbundel uit. Waarom verschijnen er niet vaker verhalenbundels bij jullie?

Verhalenbundels zijn moeilijker te verkopen, mensen lezen toch liever een heel boek dan een kort verhaal. Ons concept met alleen vrouwelijke auteurs, vrouwelijke hoofdpersonages en spannende verhalen werkt gelukkig wel goed. Het idee achter onze bundels is ook om de lezer kennis te laten maken met de verschillende vrouwelijke thrillerauteurs in Nederland.

‘Korte verhalen verkopen minder goed dan romans,’ wordt vaak gezegd. Hoe sta jij hier als uitgever tegenover?

Zie ook mijn vorige antwoord. Het is inderdaad zo dat korte verhalen minder goed verkopen. Aan de andere kant hebben we van de bundel 'Verrassing' ruim 20.000 exemplaren verkocht en van 'Verleiding' bijna 30.000. Ook denk ik dat we in de toekomst misschien wel meer korte verhalen gaan verkopen omdat het gedrag van de lezer verandert. De lezer heeft steeds minder tijd om te lezen omdat hij zijn aandacht moet verdelen tussen het boek en allerlei andere media (facebook, internet, tv, film enz).

Zou er meer aandacht moeten komen voor het korte verhaal?

Ik denk dat het uiteindelijk toch een kwestie van vraag en aanbod is. En zoals ik hierboven al aangaf, denk ik dat er een grotere plek komt voor het korte verhaal naarmate er minder tijd genomen wordt voor lezen.

Lees je zelf graag korte verhalen? 

Ik lees zelf ook liever een heel boek, als ik eerlijk ben. Maar een kort verhaal op zijn tijd vind ik heel leuk. Ik kan erg genieten van korte verhalen met een verrassend einde en ben absoluut fan van de korte verhalen van Roald Dahl.

Meer lezen over deze spannende verhalenbundel?  Exclusief op Hebban Kort kun je het verhaal van Linda Samplonius uit 'Het cadeau' lezen. Klik hier om het verhaal te lezen

Foto: Vicky Keulen van Photogravics



Over de auteur

Carien Touwen

63 volgers
139 boeken
1 favoriet
Auteur


Reacties op: Interview met uitgeefster Ilse Karman

 

Gerelateerd

Overig

Hebban Kort -verhalenbundels van de week

op 24 september 2014 door Hebban Crew 16 boeken 1 volger 0 reacties